De Sims 4 Review

Emoties en multitasken

Twee belangrijke nieuwe dingen in De Sims 4 zijn emoties en multitasken. In voorgaande delen kon je aan de gezichtsuitdrukking en houding van je Sim ook enigszins opmaken wat er in hem of haar omgaat, maar in De Sims 4 is dit veel meer uitgebreid. Sims hebben nu altijd een bepaalde emotie. Ze kunnen blij zijn, maar ook bijvoorbeeld zelfverzekerd, gespannen of speels. Dit zie je terug (soms) terug in de manier van lopen, de houding en gezichtsuitdrukking van je Sims. Ook kan dit effect hebben op de interacties met Sims en voorwerpen. Soms kan je emoties in hun voordeel gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een boze Sim stoom laten afblazen tijdens een training. Hij zal dan zijn sportieve vaardigheden sneller ontwikkelen. Bij negatieve emoties wil je Sim meestal dingen ondernemen waardoor ze weer blij worden. Het kind van onze Sims dook bijvoorbeeld onder de lakens in haar bad nadat ze een beschamende blunder op school had begaan. Als Sims gespannen zijn dan kan een douche helpen om de stress te verminderen.

Emoties zijn best een leuke toevoeging. Soms kan het echter gebeuren dat Sims continu van humeur veranderen (dit zal vooral het geval zijn als in een ruimte voorwerpen die een emotionele aura hebben aanzet). Dit werkt niet altijd even fijn omdat je ook een geluidje hoort als je Sim van humeur verandert. Er bestaan overigens mods om dit aan te passen en het stoort afhankelijk van hoe je speelt ook niet enorm. Ik vind emoties afgezien van wat kleine ongemakken dus zeker een leuke toevoeging, maar aan de andere kant ook weer niet iets wat De Sims 4 voor mij meer speciaal of beter maakt dan voorgaande delen.

Je Sims kunnen nu multitasken. Ze kunnen bijvoorbeeld tegelijk eten, drinken en tv kijken of muziek luisteren. Ook kunnen ze tv kijken en kletsen terwijl ze trainen. Als je de vrije wil aan hebt staan zal je merken dat Sims in een gezin vaak naar elkaar toekomen om met elkaar te kletsen (tijdens het eten). Zo ging onze Sim zijn huiswerk maken terwijl hij aan het kletsen was met zijn zusje die lief aan het spelen was. Ook zie je vaak dat ze – met een bord eten in de hand – naar hun familieleden lopen om te kletsen. Dat is leuk om te zien en goed voor de familiebanden, maar het heeft wel één nadeel. Sims kunnen nu wel multitasken, maar als ze dat doen zullen de interacties langer duren. Daarnaast kan het vervelend zijn als je een Sim wat wil laten eten en ze dan per se eerst naar boven lopen omdat ze tijdens het eten met elkaar willen kletsen. Als je vrije wil aan laat staan moet je dus soms je Sims wat beter in de gaten houden als je wilt dat ze bepaalde taken sneller voltooien.

Wat ook leuk om te zien is dat de karaktereigenschappen die je Sims geeft soms invloed kunnen hebben. Onze Sim met de karaktereigenschap ‘foodie’ (wat inhoudt dat ze dol is op lekker eten) maakt bijvoorbeeld soms een foto van haar eten. En hoewel de Sims wat slimmer zijn geworden, zie je ze ook nog steeds wel eens schreeuwen en zwaaien met hun armen als er iets in brand staat. Maar gelukkig pakte daarna al snel een Sim uit zichzelf een brandblusser om het vuur te doven.


Carrières, vaardigheden en verzamelen

Je kan carrièrebeloningen vrijspelen waaronder een raket.

Je Sims kunnen een carrière starten om geld te verdienen. Tieners kunnen bovendien een bijbaantje nemen. Je kan overigens je Sim bij geen enkel beroep volgen op zijn of haar werk. Je ziet hem of haar als ze moeten gaan werken gewoon de kavel aflopen en verdwijnen. Niettemin is het nog steeds leuk om je Sims telkens te laten promoveren en de top van een carrière te laten behalen. Naast vaardigheden en vrienden die ze moeten hebben om voor promotie in aanmerking te kunnen komen krijgen ze nu ook dagtaken waarover we meer vertellen in onze De Sims 4 carrièregids. Door verder te komen in een carrière kan je overigens leuke carrièrebeloningen vrijspelen zoals een raket bij de carrière astronaut waarmee ze naar de ruimte kunnen vliegen.

Sims kunnen zich ook weer helemaal storten op vaardigheden zoals koken, tuinieren, sporten, viool spelen en nog veel meer. Als ze hun niveau verbeteren worden ze niet alleen beter in wat ze doen maar krijgen ze soms meer mogelijkheden zoals nieuwe gerechten.

Houden jouw Sims niet zo van een normale baan? Dan kunnen ze ook geld verdienen met het vinden en verkopen van verzamelbare voorwerpen die verspreid te vinden zijn in de buurten. Wie weet wat jouw Sims vinden tijdens het graven in stukken rots? Of misschien vinden ze wel een zeldzame kikker in een boomstam?

Inhoudsopgave