De Sims 4 is het nieuwste deel in de meest verkochte PC-game serie aller tijden. Ruim vijf jaar na het verschijnen is de opvolger er dan eindelijk, iets waar vele Simsfans al tijden naar uit hebben gekeken. Maar maakt De Sims 4 de verwachtingen ook waar? Iedereen hoopt natuurlijk op een spectaculaire en frisse start met veel nieuwe voorwerpen en mogelijkheden die weer voor uren speelplezier zorgen. Daarnaast moeten natuurlijk ook de beste functies uit voorgaande delen weer aanwezig zijn. Lees deze review van De Sims 4 om er achter te komen wat dit spel allemaal heeft te bieden en of alle verwachtingen ook waar worden gemaakt.
- Wat is De Sims 4?
- Interacties
- Behoeften
- Leeftijdscategorieën
- Sims creëren
- Koop- en bouwmodus
- Werelden: Willow Creek en Oasis Springs
Wat is De Sims 4?
De Sims wordt vaak met een groot poppenhuis vergeleken. In deze levenssimulator ben je als het ware een soort god: je hebt controle over alles wat de personen (Sims) doen en daarnaast ben je ook vrij hun huizen en openbare kavels in te richten. Je kan zelf een huishouden maken of een huishouden in het spel kiezen om mee te spelen. Vanaf dat moment heb jij de touwtjes in handen. Je kan je Sim bijvoorbeeld een baan laten nemen en succesvol laten worden. Misschien start je wel een gezinnetje of zoek je juist ruzie met andere Sims?
Interacties
Met een simpele klik op een voorwerp of andere Sim kan je bepalen wat jouw Sim gaat doen. Dat kunnen dingen zijn zoals bijvoorbeeld TV kijken, douchen of eten, maar ook sporten, een boek schrijven of bijvoorbeeld piano spelen. Volwassen Sims kunnen met elkaar flirten en gezellig doen of juist ruzie maken of andere negatieve interacties uitvoeren. Ouders kunnen hun kinderen helpen met hun huiswerk of een verhaaltje voorlezen. En dat is nog maar een klein gedeelte van alle interacties. Het aantal interacties in De Sims 4 is ons niet tegengevallen. Bij voorgaande delen waren er niet altijd al veel opties in het basisspel, maar in De Sims 4 zijn er al redelijk veel sociale interacties en andere opties.
Behoeften
Sims hebben 6 behoeften: energie, honger, blaas, hygiëne, plezier en sociaal. Om je Sims blij te houden is het belangrijk om deze behoeften op peil te houden. Je kan een specifieke opdracht geven om een bepaalde behoefte te vervullen (bijvoorbeeld op de koelkast klikken en de optie selecteren om een maaltijd te bereiden) of je kan ook gewoon direct op de behoefte klikken. Je Sim zal dan automatisch deze behoefte vervullen met voorwerpen die in de buurt zijn.
Leeftijdscategorieën
Momenteel zijn er de volgende leeftijdscategorieën in De Sims 4: baby, kind, tiener, jongvolwassen, volwassen en oudere. Je zal dus geen peuters in het spel aantreffen.
Geen peuters
Het feit dat er op het moment van de release van De Sims 4 geen peuters in het spel zouden zitten was al voor de release het grootste kritiekpunt (naast het ontbreken van zwembaden) op De Sims 4. Zeker aangezien we al van De Sims 2 en De Sims 3 gewend waren dat er peuters in het spel zaten voelt het wat vreemd aan dat baby’s gelijk opgroeien tot een kind in De Sims 4.
Voor de ene speler zal het gebrek aan peuters een groter gemis zijn dan voor de andere speler. Voor mij persoonlijk doet dit toch wel iets met de speelervaring. Voor mij was één van de grote verschillen tussen De Sims en De Sims 2 dat je meer een verhaalelement had met de familie bij De Sims 2. Je maakte elke stap in het leven van je Sims mee: de zwangerschap, de geboorte, het leren lopen, leren praten en zindelijk maken van peuters, de eerste schooldag als kind, hun eerste vriendje of vriendinnetje als tiener en als je Studentenleven had dan konden ze ook nog studeren.
Hoewel peuters ongetwijfeld in de toekomst nog gaan worden toegevoegd in De Sims 4, is het gebrek aan ze nu voor mij een reden waarom ik minder uit kijk naar de gezinsuitbreiding van mijn Simsfamilie of zelfs besluit om mijn Sims helemaal geen kinderen te laten nemen. Het voelt niet meer als compleet. Ook het feit dat baby’s in hun wieg blijven en er alleen uitgehaald kunnen worden voor een interactie bij de wieg onderstreept dit nogmaals. Er mogen dan wel voor een basisspel redelijk veel opties zijn met baby’s, het feit dat je niet met ze naar een andere kamer kan lopen geeft meer het idee van een ‘voorwerp’ of ‘beperkt huisdier’ dan een pasgeboren Sim. Ik realiseer mij dat je vaak in de praktijk in voorgaande delen niet echt verder kwam dan de wieg met baby’s, maar dat betekent niet dat het dan maar compleet onmogelijk maken niet zo erg is. Andere mensen zullen dit misschien anders ervaren, maar het is voor mij toch een minpunt.
Kinderen
Kinderen kregen in voorgaande spellen niet altijd evenveel aandacht als volwassenen. In De Sims 4 ligt natuurlijk de focus nog steeds op volwassen Sims, maar de kinderen hebben naar mijn idee redelijk veel opties in De Sims 4. Er zijn een aantal leuke klimrekken en speeltoestellen zoals een ruimteschip en piratenschip. Ook is er voldoende ander speelgoed en kunnen kinderen aan veel vaardigheden meedoen.
Vaardigheden
Kinderen zullen niet meteen vaardigheidspunten behalen aangezien ze eerst hun kindervaardigheden (creativiteit, mentaal, motoriek en sociaal) moeten maximaliseren. Naarmate ze hun kindervaardigheden verbeteren krijgen ze ook meer opties zoals dat ze nieuwe tekeningen kunnen maken of nieuwe drankjes kunnen maken met de wetenschapstafel. Als ze niveau 10 hebben behaald dan kunnen ze beginnen met de echte vaardigheden. Als ze niveau 10 bij creativiteit hebben bereikt kunnen ze bijvoorbeeld de piano- en vioolvaardigheid leren en als ze niveau 10 van de “mentaal” vaardigheid hebben bereikt dan kunnen ze de inzichtvaardigheid, gamevaardigheid en de visvaardigheid ontwikkelen.
We vinden op zich het idee van kindervaardigheden wel leuk, maar het kost erg veel tijd voordat een kind niveau 10 heeft bereikt binnen een vaardigheid. Als ze niet niveau 10 bereiken, dan kunnen ze niet alvast een begin maken met vaardigheden voor volwassenen. Hierdoor kan het een beetje aanvoelen alsof je al die moeite voor niets doet. Het kind krijgt dan wel een aantal nieuwe opties, maar ze nemen de voortgang van de kindervaardigheden niet mee naar de volgende levensfase.
Alleen als ze punten hebben behaald in de vaardigheden voor volwassenen (zoals bijvoorbeeld vissen en inzicht) dan zullen ze die punten behouden als ze tiener worden.
Misschien hadden de makers de kindervaardigheden beter kunnen beperken tot 3 of 5 vaardigheidspunten. Er is niets mis met een beetje uitdaging, maar het is aan de andere kant ook weer niet de bedoeling dat je het gevoel hebt dat je je constant bezig moet houden met de vaardigheden als je bijvoorbeeld wilt dat je kind viool leert spelen (ze kunnen trouwens ook de viool bespelen voordat ze 10 punten hebben bereikt voor creativiteit, maar hun voortgang zullen ze dan niet meenemen naar de volgende levensfase aangezien ze de vaardigheid viool spelen nog niet hebben ontgrendeld). Vooral als je grote gezinnen hebt of al eens de vaardigheden van kinderen hebt gemaximaliseerd zal je misschien sneller de neiging hebben om kinderen geen vaardigheden meer te leren en wachten tot ze tiener zijn geworden aangezien ze dan wel meteen de vaardigheden voor volwassenen kunnen leren.
School
Ook in De Sims moeten kinderen naar school. Als ze spijbelen of te laat op school komen kan dit gevolgen hebben voor de cijfers die ze halen. Wat nieuw is in De Sims 4 is dat er nu bepaalde voorwaarden zijn waar je kinderen aan moeten voldoen als ze een hoger cijfer willen krijgen, zoals bijvoorbeeld het verbeteren van vaardigheden en in een bepaald humeur naar school gaan. Dit maakt het een stuk uitdagender om je Sims te laten uitblinken, maar het zorgt aan de andere kant voor minder vrijheid en aangezien de vereisten telkens hetzelfde zijn kan het misschien na een paar keer wat saai worden.
Tieners
Er zijn ook redelijk wat opties en speciale interacties voor tieners. Zo kunnen bijvoorbeeld hun ouders voorlichting geven over O jaa! Het is wel grappig om te zien dat ook dit soort ongemakkelijke momenten tussen ouders en tieners zijn toegevoegd. Verder kunnen tieners natuurlijk met elkaar flirten en hun eerste kus beleven. Als ze graag wat geld willen verdienen dan kunnen ze een bijbaan nemen.
Het enige wat wel wat jammer is is dat tieners even groot zijn als volwassenen (en tevens jongvolwassenen en ouderen). Er zijn wel subtiele verschillen qua uiterlijk tussen tieners en jongvolwassenen, maar het zou leuker zijn geweest als tieners ook iets kleiner waren geweest. Tieners kunnen ook dezelfde kleding dragen als volwassenen, waardoor het al helemaal lastig wordt om nog makkelijk het verschil tussen tieners en volwassenen te zien. Aan de andere kant is het wel weer fijn dat er nu ook veel keuze is voor tieners wat betreft kleding. Daarnaast kan je sinds de patch die in december is verschenen als je met je muis over een Sim heen gaat de leeftijdscategorie onder zijn of haar naam zien waardoor je minder snel tieners zal verwarren met jongvolwassenen.