De Sims 4 Aan het Werk Review

Actieve carrières

Er zijn drie actieve carrières in De Sims 4 Aan het Werk: dokter, rechercheur en wetenschapper. Bij de actieve carrières kan je een kijkje nemen op de dagelijkse werkvloer van jouw Sim. Als het tijd is om te gaan werken krijg je een melding met de vraag of je met je Sim mee wilt gaan naar zijn/haar werk of hem/haar alleen op pad wilt sturen. Als je ze alleen naar hun werk stuurt zullen ze nog steeds voortgang maken binnen hun carrière, maar als je mee gaat en actief je Sim bestuurt en goed laat presteren dan zal dat aanzienlijk sneller gaan. Je kan slechts met één Sim meekijken op de werkvloer, ook als je twee Sims hebt die dezelfde actieve carrière doen. Tijdens de werkdag kan je kiezen of je eerder wilt vertrekken (dit kan gevolgen hebben voor de werkprestaties van je Sim), de normale uren wilt werken of wilt overwerken. Als je kiest voor de optie overwerken dan kan je twee uur langer blijven om bijvoorbeeld net die laatste dagtaken af te ronden.

Je Sims kunnen nu bevallen in het ziekenhuis.

De actieve carrières spelen zich grotendeels af op de carrièrelocaties: het ziekenhuis (voor de dokter), het politiebureau (voor de rechercheur) en het wetenschapslab (voor de wetenschapper). Als het tijd is om te gaan werken zal je kort een laadscherm zien (de laadtijden zijn afhankelijk van hoe snel je systeem is en zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met het laden van andere kavels) waarna je wordt meegenomen naar de carrièrelocatie. Je kan deze carrièrelocaties niet bezoeken als je Sim niet werkt. De enige uitzondering hierop is dat je naar het ziekenhuis kan gaan als je Sim op het punt staat te bevallen. Op de carrièrelocaties zal je ook collega’s zien lopen waarmee je Sim bijvoorbeeld kan kletsen.


Dokter

Als dokter is het jouw taak om binnenkomende patiënten te behandelen door ze te onderzoeken en de juiste diagnose te stellen. Als je net begint aan de carrière worden de diagnoses door je collega’s met meer ervaring gesteld. Je kan de patiënten dan wel hun medicijnen geven om ze te genezen. Verder houd je je in het begin bezig met simpele klusjes zoals de bedden opmaken, de patiënten eten brengen en het verrichten van simpel onderzoek zoals het meten van hun lichaamstemperatuur. Maar je Sims zullen zich ook al redelijk snel kunnen wagen aan aanvullend onderzoek zoals de loopbandtest, röntgenonderzoek of het analyseren van proefmonsters van patiënten. Door meer onderzoek te verrichten breng je je Sim een stapje dichter naar het stellen van de juiste diagnose. Zo kan de patiënt bijvoorbeeld ziektes als Driedubbele dreiging, Lamagriep en Sterrenoogjes hebben. Als je denkt te weten welke ziekte de patiënt heeft, dan kan je de behandeling starten.
Ook tijdens een operatie zie je de typische Simshumor terug: zo kan de arts een gek voorwerp zoals een vis tevoorschijn toveren uit de patiënt!

Patiënten behandelen
Soms kan je een patiënt genezen door ze medicijnen of een injectie te geven, maar als je hoger komt in de carrière zal je ook Sims soms moeten opereren. Hoewel de operatietafel en de bijbehorende animaties leuk zijn om te zien, is het wel jammer dat ze dit niet wat meer interactief hebben gemaakt zoals bijvoorbeeld in De Sims Middeleeuwen werd gedaan. Je kan nu alleen kijken hoe je Sim het werk verricht en hopen dat hij of zij dat goed doet. Het was leuker geweest als je zelf ook wat invloed had kunnen uitoefenen zoals bij de minigames van De Sims Middeleeuwen.

Als je de juiste diagnoses stelt en de patiënten met succes behandeld zal je verder komen in de dokterscarrière. Hoewel dokter zijn op het eerste gezicht niet als de meest gezellige carrière klinkt, zorgen de hilarische animaties en de typische Simshumor (tijdens het opereren kan je Sim bijvoorbeeld plots een vis tevoorschijn toveren uit de patiënt) ervoor dat de carrière leuk is om te spelen zonder dat het te serieus wordt. En wie wilt er nou niet elke dag de levens van Sims redden?

Noodgeval!
Er kunnen zich ook spoedgevallen voordoen zoals een Sim die op het punt staat te bevallen of een patiënt die in elkaar stort. Je Sim zal dan meteen moeten reageren en een spoedoperatie moeten uitvoeren of de Sim helpen met haar bevalling. Het is wel wat jammer dat bij een noodgeval een Sim instort bij de ingang van het ziekenhuis, maar vervolgens opstaat en achter je Sim aanloopt naar de operatiekamer. Het zou realistischer zijn geweest als de patiënt bijvoorbeeld op een brancard vervoerd zou moeten worden. Ook is het wat jammer dat je collega’s amper wat doen. Bij de receptie staan bijvoorbeeld elke dag nieuwe patiënten die ingecheckt moeten worden, maar je collega’s doen dit niet. Vooral op de hogere niveaus is het handig dat je dit niet zelf hoeft te doen zodat patiënten niet weg lopen omdat ze te lang moeten wachten.


Rechercheur

Nadat je je eerste zaak hebt aangenomen is het meteen tijd om de plaats van het delict te onderzoeken. Dit kan bijvoorbeeld een huis in Willow Creek of Oasis Springs zijn. Op het plaats delict kan je voorwerpen onderzoeken op vingerafdrukken, foto’s en ander bewijsmateriaal verzamelen en getuigen ondervragen. Soms worden er meer aanwijzingen zichtbaar als je een ruimte afspeurt naar aanwijzingen. Als je genoeg aanwijzingen hebt verzameld is het tijd om terug te gaan om het bewijsmateriaal te analyseren. Als je net begint aan deze carrière mag je nog niet verdachten arresteren, ondervragen en gevangen zetten. Maar na een aantal promoties is je Sim ervaren genoeg om zijn eigen zaak te leiden. Er is overigens geen verhaal rondom een zaak, maar je kan aan de plaats van het delict zien wat er is gebeurd. Zo kan je bijvoorbeeld graffiti of afval aantreffen en kunnen voorwerpen zijn gestolen (deze worden dan doorzichtig aangegeven zodat je de plek kan afzoeken naar vingerafdrukken).

Speel goede of slechte agent en laat de verdachte bekennen!

Op de misdaadplattegrond kan je Sim allerlei aanwijzingen over de verdachte verzamelen. Het duurt over het algemeen meerdere in-game dagen om een zaak op te lossen. Door onder meer veel bewijsmateriaal te analyseren en verdachten te verhoren kom je meer te weten over de verdachte zoals het geslacht, haarkleur, leeftijd en welke kleding hij of zij draagt. Als je genoeg aanwijzingen denkt te hebben dan kan je de verdachte gaan opsporen. Door goed op de aanwijzingen te letten (deze worden weergegeven in het werkboek van de rechercheur) en rond te vragen kunnen ze de juiste verdachte opsporen en arresteren. Vervolgens kan je de verdachte op het politiebureau ondervragen en een bekentenis afdwingen.

Je hebt verschillende tactieken om verdachten te laten bekennen. Je kan ze bijvoorbeeld het bewijsmateriaal laten zien en goede of slechte agent spelen. Elke verdachte reageert weer anders op een bepaalde aanpak. Ben je er eenmaal achter wie de dader is, dan is het tijd om hem of haar op te sluiten. Maar daarmee is het werk van een rechercheur niet gedaan, want voor je het weet staat er alweer een nieuwe spannende zaak op je te wachten!


Wetenschapper

De werkdag van een wetenschapper draait om het uitvinden van allerlei nieuwe snufjes en het onderzoeken van het bovennatuurlijke. Als wetenschappers onderzoek doen, sleutelen of experimenteren dan kunnen ze een doorbraak krijgen waardoor ze een nieuwe uitvinding leren te maken. Alle uitvindingen die ze kunnen maken kan je bekijken in het nieuwe werkboek voor uitvindingen (dat te bereiken is via de telefoon). In het werkboek kan je ook meer informatie vinden over vaardigheden waaronder de plantkundevaardigheid, tuinieren en vissen. De doorbraken vinden altijd in dezelfde volgorde plaats. Aan de ene kant is dat wat jammer omdat het de verrassing weg neemt, maar aan de andere kant hoef je ook niet tijden te wachten totdat je eindelijk de uitvinding leert die je wilt hebben. In onze gids kan je meer te weten komen over welke uitvindingen wetenschappers kunnen doen: Wetenschapscarrière – overzicht van uitvindingen.
Met de uitvindingenmaker kunnen wetenschappers de gekste uitvindingen maken. Wat dacht je van een Simstraal waarmee je andere Sims kan bevriezen of hersenspoelen? Wil je graag snel meer kristallen of andere verzamelbare voorwerpen? Kloon ze met de kloonmachine en je hebt snel een hele voorraad. Ook kunnen ze verschillende serums maken waarmee ze bijvoorbeeld tijdelijk in een spook kunnen veranderen, kunnen genezen van ziektes of jonger kunnen worden. Verder is er in het wetenschapslab nog meer te doen voor je Sims. Zo moeten ze soms verzamelbare voorwerpen in de omgeving verzamelen zodat die geanalyseerd kunnen worden en kunnen ze aan een raket werken. Je kan ook je collega’s om hulp vragen bij het bouwen van de raket of ze opdrachten geven om klusjes sneller gedaan te krijgen.

Experimenten lopen alleen niet altijd zoals gepland zodat je Sims voor verrassingen kunnen komen te staan. Misschien komt Magere Hein wel langs of infiltreren aliens het wetenschapslab. Elke werkdag ziet er weer anders uit. Sluit bijvoorbeeld vriendschap met de uitvindingenmaker, ontdek de buitenaardse wereld of hersenspoel collega’s om het wetenschapslab schoon te maken: het kan allemaal!