De Sims 3 Bovennatuurlijk preview

Heksen

Heksen zijn magische wezens die kunnen toveren. Ze hebben wel een toverstaf nodig om hun talenten optimaal te kunnen benutten. Heksen zullen vanaf de leeftijdsfase tiener kunnen toveren met behulp van een toverstaf. Ze kunnen echter hun toverkrachten niet onbeperkt gebruiken. Elke heks zal een toverkrachtmeter hebben die aangeeft hoeveel toverkracht ze nog kunnen gebruiken. Als een heks over te weinig magie beschikt, dan zullen zijn of haar krachten steeds zwakker worden totdat de toverkracht helemaal is uitgeput. Als ze weinig magie hebben, dan is de kans ook groter dat toverspreuken zullen mislukken. De toverkrachtmeter zal overigens automatisch langzaam aangevuld worden. Om hun toverkrachtmeter snel weer aan te vullen kunnen heksen een rondje door de bezembaan vliegen of een gedestileerde magie-elixer innemen.



Heksen kunnen ook appels oproepen. De ene keer zal je misschien een rotte appel krijgen en de andere keer wellicht een vergiftigde. We hebben onze heks haar eigen vergiftigde appel laten eten en hierboven kan je zien wat er vervolgens precies gebeurde. Ze viel na het nemen van een hap meteen in een diepe slaap en hield er ook nog eens een nare gemoedstoestand van -50 aan over en daarna werd ze ook nog eens misselijk (-25 voor twee uren).


Heksen kunnen verschillende toverspreuken uitspreken. Toverspreuken vallen over het algemeen onder een van deze drie categorieën: bezweringen, vloeken en rituelen. Bezweringen vallen onder de positieve of goede toverspreuken. Sims kunnen bezweringen op zichzelf of anderen gebruiken. Bezweringen variëren van eenvoudige geluksbezweringen tot liefdesbezweringen. Vloeken zijn schadelijke ‘valse’ toverspreuken. Enkele voorbeelden zijn de blaasvloek (leuk tijdens feestjes) en de paddenvloek. Rituelen zijn toverspreuken die op voorwerpen of kavels kunnen worden gebruikt. De effecten zijn zeer verschillend en variëren van het transformeren van verzamelbare voorwerpen (overgangsritueel) tot het schoonmaken van het huis.

Hier zijn een aantal toverspreuken die ons Sims konden gebruiken:
Bezweringen: blaasspreuk, geluksspreuk, hongerbetovering, hygiënebetovering, liefdesspreuk en zonnespreuk
Vloeken: blaasvloek, hongervloek, hygiënevloek, pestvloek, spookvloek en paddenvloek.
Overige toverspreuken: ijsbal en vuurbal

Welke toverspreuken precies beschikbaar zijn hangt af van hoeveel ervaring jouw heks heeft en soms ook van de Sim waarop je de betovering wilt uitspreken. Sommige Sims zijn namelijk immuun voor bepaalde spreuken. Zo was onze heks immuun voor de paddenvloek (door deze vloek verandert het hoofd van de Sim in een pad).





Eerst hebben we onze heksen met elkaar laten duelleren om op te warmen voor het echte werk. Duelleren met andere heksen is een geweldige manier om beter te worden in het uitspreken van toverspreuken en om tegelijk nieuwe toverspreuken te leren. Na afloop krijgt de heks die verloren heeft een negatieve gemoedstoestand van -10 en de heks die gewonnen heeft een positieve gemoedstoestand van +10.




De eerste toverspreuk die we hebben uitgeprobeerd is zonnespreuk (sunlight charm). De betoverde Sim kreeg een gloed over zich heen die na afloop van het uitspreken van de toverspreuk tijdelijk bleef hangen en de positieve gemoedstoestand ‘bathed in sunlight’ (+15 voor 2 uren).



Hierna probeerden we de geluksspreuk (good luck charm). Deze toverspreuk leverde de ‘feeling lucky’ gemoedstoestand op van +5 voor 23 uren. De Sim krijgt dus door deze toverspreuk een geluksdag.


Daarna was het tijd voor de vuurbalspreuk. Deze toverspreuk kan je net zoals ijsbal zowel op Sims als op bepaalde objecten uitspreken. Hierboven kan je zien hoe de vuurbal toverspreuk werkt.



Onze heks probeerde hierna de liefdesspreuk op zichzelf uit. Ze ontving de speciale gemoedstoestand ‘imminent romance’ voor 24 uren. Volgens de beschrijving zal ze spontaan verliefd worden op de eerste Sim met wie ze zal praten na het uitspreken van de toverspreuk.



Als je de ijsbal toverspreuk uitspreekt op een andere Sim, dan zal hij het ineens erg koud krijgen en gaan klappertanden en koukleumen. Net zoals bij de zonnespreuk blijft het effect van de ijsbal spreuk tijdelijk hangen. Ook is er een kans dat de betoverde Sim tijdelijk in een ijsblok veranderd. Je kan ‘m dan eventueel vroegtijdig ontdooien met de vuurbal toverspreuk.



Onze andere heks vond toen dat het tijd was om wraak te nemen en sprak de spookvloek uit over de heks die haar eerder had betoverd. De spookvloek is echt een van die duistere toverspreuken aangezien je heks hiermee een geest uit het hiernamaals kan oproepen die een slachtoffer 2 dagen zal achtervolgen. Er zit voor een vervloekte Sim niets anders op dan wachten tot de vloek voorbij is of vrienden maken met de geest die het op hem of haar gemunt heeft. Wees gewaarschuwd: deze spreuk moet je heel voorzichtig uitspreken! Alle spreuken kunnen mislukken (wat soms resulteert in desastreuze gevolgen voor de heks) en bij de spookspreuk zijn de gevolgen wel heel extreem. Als het niet goed gaat, kan de heks die de spreuk gebruikte overlijden!

 

 

Weerwolven









Weerwolfsims kunnen transformeren naar hun weerwolfgedaante. Deze verandering kan uit eigen wil gebeuren, maar de transformatie kan soms ook ongewenst plaatsvinden als het bijvoorbeeld volle maan is. Een ongewenste transformatie zal in de regel geen effect op de gemoedstoestand hebben, maar een gewenste transformatie zal daarentegen meestal een positieve invloed hebben (+30).



Weerwolven kunnen nog wel eens dierlijke neigingen hebben zoals in vuilnisbakken rommelen en op de meubels kauwen als een hond.



Weerwolven kunnen alleen of in een roedel gaan jagen. Ze kunnen op zoek gaan naar insecten, edelstenen en metalen. Dit kan bijvoorbeeld van pas komen voor het maken van alchemierecepten.

We hadden ook een vampier in ons huishouden die fan was van het bovennatuurlijke. Een van de extra sociale interacties die hij kreeg was de buik kriebelen van een bevriende weerwolf. Hierboven kan je zien hoe dat eruit ziet.
 

 

Vampiers



Vampiers in De Sims 3 Bovennatuurlijk behouden hun oude mogelijkheden die ze hadden in De Sims 3 Na Middernacht (Late Night) zoals dat ze minder snel oud worden dan andere Sims, versneld lopen en vaardigheden sneller ontwikkelen in de nacht, andere Sims om toestemming vragen om te bijten zodat zij ook in een vampier veranderen, bloed (plasma) drinken bij andere Sims en de mogelijkheid om te jagen. Vampiers hebben in De Sims 3 Bovennatuurlijk echter nog een aantal nieuwe sociale interacties gekregen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld andere Sims intimideren of hypnotiseren zodat ze bijvoorbeeld gaan denken dat gebeten worden door een vampier een goed idee is. Er zijn ook een aantal nieuwe voorwerpen speciaal voor vampiers bijgekomen. Zo is er een verbeterde versie van het altaar bed en zullen vampiers nu als snelle snack vegatarische plasma sinaasappelsap in de koelkast kunnen vinden.

Vampiers kunnen ook de gedachten van andere Sims lezen om zo onder meer hun favorieten, sterrenbeeld en carrière te weten te komen. Daarnaast kunnen vampiers andere Sims dwingen om aan hen te denken.


Hierboven kan je onze vampier zien die de gedachten leest van de zombiefee.


Hierna probeerden we de zombiefee aan onze vampier te laten denken. Het lijkt echter weinig effect te hebben op zombies, aangezien ze gewoon verder ging met het eten van planten in de tuin.