Speciale wezens in De Sims 3

In elke uitbreiding van De Sims 3 zit een bijzonder soort Sim. In De Sims 3 Bovennatuurlijk zijn er zelfs meerdere speciale wezens. Op deze pagina zie je een overzicht van alle speciale wezens in De Sims 3 serie met een beschrijving van hun eigenaardigheden. Bekijk ook eens onze SimsPakketten in de Sims DownloadPlaza. Hier staan een aantal kant-en-klare huishoudens met speciale Sims.

De Sims 3: geesten

Een overzicht van alle geesten kan je in deze gids over De Sims 3 geesten en hun doodsoorzaken vinden.


De Sims 3 Wereldavonturen: mummies

Je Sims kunnen tijdens hun reis in Egypte mummies tegenkomen. Mummies verschuilen zich in sarcofagen op zoek naar nietsvermoedende avonturiers. Zij zijn dan wel misschien niet zo snel, maar mummies zijn wel ongelofelijk sterk. Als je Sim geen expert is in de oosterse vechtkunst, dan zullen ze een gevecht met de mummie altijd verliezen. Dit kan best gevaarlijk zijn aangezien de mummie je Sim bewusteloos achter zal laten of misschien zelfs wel zal vervloeken. Als je niets aan de vloek doet, dan kunnen je Sims zelfs aan de vloek sterven.

Je kunt mummies afleiden met mummiesnacks die je van de speciale handelaar kunt kopen.

Als je De Sims 3 Bovennatuurlijk hebt, dan kan je eventueel ook via het alchemielab een drankje maken waarmee je Sim in een mummie kan veranderen.


De Sims 3 Ambities: Simbots

Je kan de SimBot op twee manieren krijgen. De eerste is via de uitvinders uitdagingen. Als je niveau 10 hebt behaald in de vaardigheid uitvinden, dan kan je een telefoontje krijgen over een bepaalde kans. Zo zul je onder andere 10 levensvruchten moeten kweken en edelstenen en schroot verzamelen. Zonder het gebruik van cheats kan deze methode erg lang duren en dit is dan ook meer alleen voor de fanatiekelingen.

Voor de andere mensen is er ook een tweede methode. Voor 40.000 punten kan je bij de levenslange beloningen een SimBot kopen onder “Mijn beste vriend”. Zoals de naam van deze beloning al doet vermoeden, is deze SimBot meteen de beste vriend van de betreffende Sim. Ze hebben standaard een aantal punten voor handigheid en uitvinden en lijken qua persoonlijkheid verder niet op de Sim die ze tot leven heeft geroepen (of dit moet puur toeval zijn). Deze SimBot is overigens vrijwel hetzelfde als de SimBot die je kan krijgen via de eerste methode, alleen ziet deze er wat roestiger uit.

SimBots in De Sims 3 zullen net zoals gewone Sims bestuurbaar zijn. Als je weer van de SimBot af wilt zal je ‘m dus moeten laten verhuizen. Ze lijken voor de rest ook erg veel op Sims, maar er zijn ook enkele verschillen. Zo rennen SimBots niet, maar vliegen ze laag boven de grond. Ook eten ze geen normale gerechten, maar stillen ze hun honger door schroot te eten. Een ander grappig detail is dat als SimBots slapen, je geen ‘zzz’ boven hun hoofd zult zien maar nullen en enen. Ze kunnen ook Ojaa! doen met andere Sims, maar ze kunnen dan weer niet kinderen krijgen.


De Sims 3 Na Middernacht: vampiers

Vampiers zijn voor het eerst geïntroduceerd in De Sims 3 Na Middernacht. Met De Sims 3 Bovennatuurlijk hebben vampiers een aantal nieuwe opties gekregen waarover je op deze pagina meer kunt lezen.


De Sims 3 Levensweg: het denkbeeldige vriendje

Bij de geboorte van een nieuwe Sim heb je als De Sims 3 Levensweg is geïnstalleerd de kans dat je een wel heel bijzondere pop in de brievenbus kunt aantreffen. Op het eerste gezicht is er niets bijzonders met deze pop. Ze zijn er in een aantal verschillende kleuren en je peuters en kinderen kunnen er net zoals iedere andere pop mee spelen. Al snel wordt echter duidelijk dat Sims een wel erg bijzondere band ermee kunnen opbouwen.

Als je peuter vaak genoeg met de pop speelt heb je kans dat deze tegelijk met jouw Sim zal opgroeien. De pop zal op dat moment veranderen in een denkbeeldige vriend waarmee net zoals bij gewone Sims sociale interacties mee uitgevoerd kunnen worden.

Hier wordt ook duidelijk waarom dit nieuwe wezen het denkbeeldige vriendje wordt genoemd. Hij is namelijk enkel zichtbaar voor diegene die er vriendschap mee heeft gesloten. Zodra je overschakelt naar een ander Sim zal de denkbeeldige vriend niet meer zichtbaar zijn. Maar daar is misschien verandering in te brengen door een van de brouwsels die je kunt maken met het nieuwe scheikunde labstation. Als je Sim vaardig genoeg is zal hij misschien een brouwsel kunnen ontdekken waarmee de denkbeeldige vriend kan veranderen in een echte Sim!


De Sims 3 Beestenbende: de eenhoorn

In De Sims 3 Beestenbende is de eenhoorn toegevoegd. In elke wereld loopt er eentje in het wild rond. Als je aan alle vereisten van de eenhoorn voldoet (of door het gebruik van cheats), dan kan je de eenhoorn toevoegen aan je huishouden. Tussen 21:00 en 05:00 kunnen er op bepaalde plaatsen in de wereld grote lichtbundels verschijnen. Meestal zullen deze verschijnen bij de afgelegen visstekken zoals de visplek in de bergen, de visvijver en soms ook het strand. Dit hoeft niet elke dag te gebeuren maar de kans dat je het ziet gebeuren wordt aanzienlijk groter als je het overzicht van de wereld bekijkt en dan bij voorkeur niet vanuit pauzestand. Onderaan deze lichtbundels bevindt zich een wel heel bijzonder wezen: een eenhoorn! Hij kan alleen op de kavel verschijnen maar soms zijn er ook nog andere wilde paarden aanwezig.

Een eenhoorn kan alles wat een paard ook kan en meer. Als hij eet of drinkt verschijnt er een regenboog en als de eenhoorn galoppeert zie je allemaal glinsteringen. Verder beschikt de eenhoorn over speciale krachten. Zo kan hij bijvoorbeeld andere Sims en dieren zegenen of dingen in brand steken. Verder kan de eenhoorn ook nog teleporteren. Om 05:00 teleporteert hij zich automatisch weer weg dus als je Sim de eenhoorn wilt zien moet hij er snel bij zijn!

Je Sim kan proberen vrienden te worden met de eenhoorn. Als hij je Sim mag, dan kan hij je Sim misschien wel zegenen! Nadat je Sim gezegend is, is het een goed moment om de eenhoorn te vragen om zich bij het huishouden van je Sim te voegen als je dit ook wilt. De eenhoorn kan dit afwijzen of aanvaarden. Als hij het verzoek afwijst zal hij waarschijnlijk zeggen “Toon eerst maar eens aan dat je van alle wezens houdt.”. Het aanbod van onze Sim werd eindelijk geaccepteerd op het moment dat zij met drie bestuurbare dieren (honden, katten of paarden) beste vrienden was en met één (grote) vogel gewone vrienden. De relaties met de andere kleine dieren zoals knaagdieren en slangen zullen waarschijnlijk niet meetellen aangezien deze niet bij de relaties van je Sim komen te staan.

Vervolgens zal je Sim de eenhoorn kunnen verzorgen en hem berijden. De eenhoorn zal geheel bestuurbaar worden net zoals de andere huisdieren. De spring- en racevaardigheden van de eenhoorn zijn overigens al maximaal en dat maakt hem ook erg geschikt voor wedstrijden. De eenhoorn kan dan ook zonder problemen over alle beschikbare hindernissen springen. Je kan overigens de eenhoorn opslaan in het depot zodra deze aan je huishouden is toegevoegd zodat je deze ook in toekomstige huishoudens kan gebruiken.

Mocht je niet al die moeite willen doen, dan kan je op de uitwisseling een witte eenhoorn downloaden of de eenhoorn toevoegen aan je huishouden door het gebruik van cheats. Als de cheat testingcheatsenabled true is geactiveerd, dan krijg je de optie om de eenhoorn aan je huishouden toe te voegen als je op de eenhoorn klikt terwijl je shift ingedrukt houdt.


De Sims 3 Showtime: de geest uit de fles

Het nieuwe wezen in De Sims 3 Showtime is de geest uit de fles. Je kan op verschillende manieren aan een geest in een lamp komen. De makkelijkste manier is via de levenslange beloningen. Daarnaast hebben Sims die een legendarisch optreden hebben gegeven kans dat ze na afloop de geest uit de fles krijgen in hun inventaris. Ook kan je Sim een lamp vinden tijdens een reis in de dimensionale wereld van de ElektroDans Bol.

Voor 30.000 levenspunten is de stoffige oude lamp voor jou. Dat lijkt misschien een slechte ruil, totdat je Sim over de lamp wrijft. Er zal dan een geest verschijnen die drie wensen van je Sim zal inwilligen. Je kan voor wereldvrede, schoonheid, een langer leven, geluk en nog veel meer wensen. Wij kozen voor ‘wereldvrede’. Hierdoor was er heel even vrede op aarde waardoor onze Sim werd beloond met de gemoedstoestand ‘vredig’. Daarna wenste onze Sim voor een grote familie. Dat kon de geest niet regelen, maar ze kon wel de Sim extra vruchtbaar maken zodat de kans op meerlingen in het vervolg wordt vergroot.

De geest kan niet alleen wensen inwilligen, maar je Sims kunnen ook sociale interacties met ze doen zoals bij normale Sims. Als je Sim goed genoeg bevriend raakt met de geest, dan kan hij of zij wensen dat de geest wordt bevrijd uit zijn of haar lamp. Vervolgens moet je nog drie (kleine) opdrachten volbrengen voordat de geest werkelijk de lamp kan verlaten.

Als je alle opdrachten hebt volbracht zal de geest deel gaan uitmaken van jouw huishouden. Je kan vervolgens de geest besturen en alles doen wat een normale Sim ook kan. Er zijn echter wel een aantal verschillen met normale Sims. Ten eerste zijn hun behoeften paars in plaats van groen. Daarnaast kunnen ze zweven en zullen ze (vlak boven de grond) vliegen in plaats van rennen, voedsel te voorschijn toveren en kunnen ze andere Sims magisch reinigen of verbannen. Dit magisch reinigen is vooral handig voor drukke artiesten. Na een lange dag werken als bijvoorbeeld acrobaat is het mogelijk dat je Sim wel een douche kan gebruiken. Een geest kan de Sim (en zichzelf) vanaf elke afstand reinigen. Dus zelfs als je geest thuis zit en de andere Sim aan de andere kant van de wereld, dan kan hij die Sim magisch reinigen zodat de behoefte hyiëne helemaal wordt vervuld en ze er tijdelijk een positieve gemoedstoestand aan over houden. Niet alleen voor artiesten is dit handig, maar bijvoorbeeld voor kleine kinderen. Met een geest hoef je nooit meer constant vieze luiers te verschonen! En alsof dat allemaal nog niet mooi genoeg is, kunnen ze ook met de interactie ‘Huis glimmend en sprankelend schoonmaken’ het hele huis in één keer schoonmaken waardoor meteen vieze badkamers en keukens weer schoon zullen zijn.

Geesten kunnen ook zwanger worden en kinderen krijgen. Deze kinderen kunnen net zoals bij andere wezens zowel als geest of Sim ter wereld komen. Onze geest kreeg een drieling. De pasgeboren meisjes zijn allemaal geest in wording, maar kunnen nog niet toveren en dergelijke. Dat zullen ze pas kunnen zodra ze zijn opgegroeid. Hun vader is overigens een gewone Sim. Twee van de kinderen hadden dan ook een gewone huidskleur en een kindje heeft een lichtpaarse huid.


De Sims 3 Bovennatuurlijk: feeën, weerwolven, heksen en vampiers

Voor de speciale wezens uit De Sims 3 Bovennatuurlijk hebben we elk een aparte pagina gemaakt. Deze speciale wezens kan je in Creëer-een-Sim aanmaken. Een andere manier om in een fee, weerwolf, heks of vampier te veranderen is via alchemie. Je kan via het alchemielab elixers maken waardoor je Sim in een speciaal wezen verandert of je kan deze elixers soms kopen in de kringloopwinkel voor elixers. Elke dag worden er weer andere dingen verkocht in de kringloopwinkel voor elixers, dus kom regelmatig terug om de zeldzame elixers te vinden.


De Sims 3 Jaargetijden: aliens

Het nieuwe speciale wezen in De Sims 3 Jaargetijden is de alien. Aliens kan je niet creëren in Creëer-een-Sim (CAS), maar je kan ze net zoals normale Sims wel toevoegen aan je huishouden als je goed genoeg bevriend met ze bent. Als je een alien toevoegt aan je huishouden, dan wordt hun ruimtepak vrijgespeeld in de kledingkast zodat al jouw Sims dit ruimtepak ook kunnen dragen. Aliens die toegevoegd zijn aan jouw huishouden kunnen overigens alle kleding dragen die ze willen. Ook kan je hun kapsel veranderen. Het is alleen niet mogelijk om plastische chirurgie uit te voeren op aliens.

Aliens zullen de wereld van je Sims zo nu en dan een bezoekje brengen. Je ziet dan speciale lichteffecten in de lucht als er een alien in de buurt is. Aliens onderzoeken graag voorwerpen en ruimtestenen, dus het is handig om ’s avonds bijvoorbeeld de kunstgalerie in de gaten te houden als je graag aliens wilt tegenkomen. Ook kunnen jouw Sims proberen om de aandacht van aliens te trekken door vaak naar de sterren te kijken met de telescoop en door ruimtestenen te verzamelen en analyseren. Met wat geluk landt een alien op jouw kavel en kan je contact met ze maken.

Alien DNA
Aliens verschillen van andere speciale wezens zoals mummies. Ze zijn namelijk echt een nieuw type Sim met hun eigen DNA. Ze kunnen door Ojaa! hun DNA mengen met normale Sims. Net zoals bij normale Sims, kunnen alleen vrouwelijke Sims zwanger worden van een alien. Als er dan een kind wordt geboren, dan is er geen 50% kans dat hij of zij een alien wordt, maar kijkt het spel hoeveel alien DNA het kind heeft. Afhankelijk van hoe puur hun bloedlijn is, zullen de kinderen speciale alienkrachten krijgen. Dit betekent echter jammer genoeg niet dat er hybride Sims kunnen bestaan. Als een alien een kindje krijgt met een bovennatuurlijke Sim (bijvoorbeeld feeën uit De Sims 3 Bovennatuurlijk), dan is er een kans dat het kind opgroeit als fee (of als de ouder een andere bovennatuurlijke Sim is vanzelfsprekend dat wezen) met inactief alien DNA. Dit alien DNA kunnen ze dan wel weer doorgeven, maar ze zullen zelf geen alienkrachten hebben. Ze kunnen echter wel deels het uiterlijk van hun alienouder overnemen: zo kan je bijvoorbeeld een fee met een groene huid en een kale kop krijgen.

Nieuwe behoefte en interacties
Aliens zien er niet alleen anders uit, maar ze hebben ook een nieuwe behoefte en nieuwe interacties. Zo hoeven aliens niet te slapen, maar hebben ze wel een andere behoefte: breinkracht. Deze mentale krachten kunnen ze aanvullen door te mediteren of door ruimtestenen te eten.

Hun mentale krachten kunnen ze gebruiken om de gedachten van andere Sims te lezen om zo bijvoorbeeld achter hun eigenschappen te komen. Daarnaast kunnen ze kapotte voorwerpen repareren met hun mentale energiegolven. Dit ziet er niet alleen leuk uit, maar het gaat ook een stuk sneller dan dingen met de hand repareren. Verder kunnen ze hun mentale krachten aanwenden om een telepathische band met een andere Sim te vormen. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld langzaam de behoeften van de andere Sim laten afzwakken en naar zichzelf laten vloeien, maar ze kunnen ook de andere Sim een humeuroppepper geven door hun eigen behoeften op te offeren. Ze kunnen ook met behulp van hun mentale krachten van andere Sims hun bedienden maken, waardoor ze die Sim bijvoorbeeld de opdracht kunnen geven om hun huis schoon te maken.

Alienontvoering
Daarnaast heb je kans dat je Sim midden in de nacht kan worden ontvoerd door aliens die niet al in de wereld wonen. Niemand weet wat er precies gebeurt in het ruimteschip, maar mannelijke Sims zouden zo maar eens ‘zwanger’ kunnen terugkomen! Alleen mannelijke Sims hebben kans om in verwachting terug te komen van een alienontvoering. Het kind dat hierdoor wordt geboren zal een 100% pure alien zijn. De mannelijke Sims zullen namelijk niet echt zwanger worden, maar alleen het toekomstige alienkindje bij zich dragen. Ze zullen dan ook vaak niet eens door hebben dat er een kindje op komst is totdat de alien wordt geboren. Alleen aliens die niet al in de wereld wonen kunnen overigens Sims ontvoeren en ze tijdens hun experimenten ‘zwanger’ maken. Aliens in je eigen huishouden kunnen alleen voor de grap andere Sims ontvoeren: de ontvoerde Sim zal ongedeerd terugkeren. Aliens uit je eigen huishouden kunnen echter wel Ojaa! doen met normale Sims en kinderen krijgen.


Als ook de uitbreiding De Sims 3 Ambities is geïnstalleerd, dan kunnen aliens een meteoor oproepen en die op een openbare kavel laten vallen. Dit kost hun zeer veel breinkracht, maar gelukkig kunnen ze zich na de inslag van de meteoor voeden met alle gevallen ruimtestenen.


De Sims 3 Studententijd: de PlantSim

Alles over hoe je een PlantSim krijgt kan je lezen in onze gids over PlantSims.


De Sims 3 Exotisch Eiland: de ZeemeerSim

Alles over ZeemeerSims en hoe je Sim in een ZeemeerSim kan veranderen kan je lezen in onze gids over ZeemeerSims.


De Sims 3 Vooruit in de Tijd: Plumbots

Kom alles over PlumBots te weten in onze gids over Plumbots uit De Sims 3 Vooruit in de Tijd.