Heel veel fans keken al jaren uit naar een nieuwe SimCity en hier is ie dan eindelijk! Na een moeizame release en een gratis game ter compensatie van de problemen heeft uiteindelijk iedereen al een eerste blik kunnen werpen op de nieuwste SimCity. Was het al die jaren wachten waard? Lees deze review om daar achter te komen.
Inhoud
Vrij spelen en normale modus
Zodra je SimCity start krijg je een uitleg voorgeschoteld waarin je de basisbeginselen leert die nodig zijn om een stad te kunnen besturen. Want dat is waar SimCity om draait: het zelf bouwen en regelen van jouw stad. Met de nieuwste SimCity kan je niet alleen in je eentje spelen, maar je kan ook met je vrienden in een regio spelen. In beide gevallen heb je twee speelmodussen: vrij spelen en de normale modus.
Vrij spelen
In “Vrij spelen” (zandbakmodus) kan je geen prestaties verdienen, uitdagingen aangaan en zal je ook niet opgenomen in de klassementen. Bij de klassementen kan je zien hoe goed jouw steden het op bepaalde gebieden doen ten opzichte van andere spelers. Maar mocht je aan zulke dingen geen waarde hechten, dan kan de “Vrij spelen” modus een goede start zijn om SimCity te verkennen. In deze modus krijg je namelijk meteen toegang tot alle gebouwen. Je hoeft die niet meer vrij te spelen of aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Ook staan alle rampen automatisch uitgeschakeld zodat er alleen rampen gebeuren wanneer jij daar bewust voor kiest. Ook begin je met een hoger startkapitaal en kan je in Vrij spelen cheats gebruiken. Hieronder volgt een overzicht van de cheats in Vrij spelen.
Cheats
Brand in-/uitschakelen | ALT + F |
Misdaad in-/uitschakelen | ALT + C |
Gezondheidsproblemen in-/uitschakelen | ALT + M |
Luchtvervuiling in-/uitschakelen | ALT + A |
Bodemverontreiniging in-/uitschakelen | ALT + P |
Dakloze Sims in-/uitschakelen | ALT + H |
§ 100.000 toevoegen aan het stadsbudget | ALT + W |
Rioleringsafval aan-/uitzetten | ALT + S |
Normale modus
In de normale modus kan je geen cheats gebruiken en kunnen er ook op ieder willekeurig moment rampen gebruiken. Daarentegen kan je wel prestaties verdienen, uitdagingen aangaan en zal je ook niet opgenomen in de klassementen. Hierdoor wordt het spel dus een stuk uitdagender in tegenstelling tot “Vrij spelen” waarin je het jezelf zo makkelijk of moeilijk kan maken als je zelf wilt.
Spelen in een regio
In SimCity speel je in regio’s. Je hebt kleine regio’s met plaats voor 4 steden en grotere regio’s die maximaal plaats hebben voor 16 steden. Als je een multiplayer-regio start, dan kan je kiezen om de regio openbaar te zetten zodat iedereen een stad kan claimen in die regio. Maar je kan er ook voor kiezen om je regio af te schermen zodat je moet goedkeuren wie er in de regio komt. Op die manier kan je dus makkelijk een regio maken voor jezelf en je vrienden. Binnen een regio kan je overigens meerdere steden claimen. Het is dus goed mogelijk dat de ene persoon 3 steden in de regio beheert, iemand anders 2 steden en weer iemand anders 5 of meer.
Behalve het uitwisselen van Sims, diensten en goederen, biedt de multiplayer nog meer. Op de achtergrond zie je namelijk de steden van je buren en je kan er ook op bezoek gaan om te kijken hoe zij te werk gaan en om eventueel tips op te doen. Hierdoor krijg je echt het idee dat je samen werkt aan een betere (of misschien wel slechtere) regio en het is natuurlijk ook erg gezellig om samen te spelen.
Als je liever zonder andere mensen speelt, dan kan dat natuurlijk ook. Je kan je regio op privé instellen zodat alleen jij (of vrienden die je uitnodigt) in de regio steden kunnen claimen.
Op bovenstaande afbeelding kan je zien hoe een regio met 16 steden eruit kan zien. Er zijn verschillende werelden, dus je hoeft niet telkens in een regio te spelen die er exact hetzelfde eruit ziet. Steden in dezelfde regio delen verschillende voordelen. Zo hoef je bepaalde gebouwen slechts één keer vrij te spelen. Je hebt bijvoorbeeld voor een geavanceerd ziekenhuis een uitbreiding nodig van je gemeentehuis. Als één stad in de regio deze uitbreiding heeft, dan kunnen de andere steden ook het geavanceerde ziekenhuis gebruiken zonder dat zij ook de uitbreiding voor hun gemeentehuis hoeven aan te schaffen. Op de manier kan je dus de kosten verdelen over de regio en bespaar je ook ruimte.
In elke regio zijn er telkens (groepen van) vier steden met elkaar verbonden. Deze vier steden hebben een speciale connectie met elkaar. Allereerst kunnen er arbeiders, winkelaars en studenten tussen steden reizen worden die door een weg of het spoor met elkaar zijn verbonden. Ook kan je verschillende dingen uitwisselen met de andere drie verbonden steden. Zo kan je bijvoorbeeld geld geven aan een stad die geldproblemen heeft of goederen die je hebt gemaakt cadeau doen aan een stad die ze op dat moment nodig heeft. Ook kan je aan andere steden goedkoop water, elektriciteit en rioleringsverwerking verkopen als jouw eigen voorzieningen meer dan genoeg voor beide steden produceren. Op die manier kan je elkaar dus goed helpen als iemand even geen geld of ruimte heeft voor een upgrade van zijn of haar voorzieningen. Verder kan je ook instellen dat hulpdiensten zoals vuilniswagens, brandweerwagens, ambulances en politiewagens naar je buren worden gestuurd als ze die nodig hebben.
Grote Constructie
Een ander voordeel is dat de vier verbonden steden samen een grote constructie delen. Het kost erg veel tijd, geld en moeite om een grote constructie te bouwen, maar deze kunnen dan ook grote voordelen opleveren voor de verbonden steden. Deze voordelen zijn afhankelijk van de grote constructie die je wilt bouwen.
Grote constructie | Voordelen |
---|---|
Zonne-energiepark | elektriciteit |
Internationaal vliegveld | toeristen + accepteert vrachten |
Space center | toeristen + onderwijs |
Arcologie | arbeiders + winkelaars + studenten |
Om een Grote constructie te kunnen bouwen heb je veel grondstoffen nodig en dien je soms ook nog aan andere voorwaarden te voldoen zoals het voltooien van een onderzoeksproject bij de universiteit. Tijdens de bouw kan je op de achtergrond de voortgang zien. Nadat de Grote constructie is gebouwd ben je nog niet altijd meteen klaar. Vooral het space center heeft na de bouw nog regelmatig arbeiders en elektriciteit nodig om goed te kunnen functioneren. De bevolking in de arcologie groeit daarnaast alleen als er voldoende extra elektriciteit en water in de regio beschikbaar is. Of het dat ook allemaal waard is zal per persoon en regio afhangen. Wij denken dat het op het moment vooral als een uitdaging moet worden gezien om een grote constructie te bouwen nadat je al één of meer redelijk stabiele steden hebt gebouwd en dat je het niet zo zeer vanwege de voordelen moet doen.
Bouw jouw eigen SimCity!
SimCity draait allemaal om het inrichten van jouw stad. Je krijgt een leeg stuk grond die je vervolgens helemaal zelf mag inrichten. Je kan dus zelf bepalen of je bijvoorbeeld een kleine stad met veel parken maakt of een grote stad met veel industrie.
Parken verfraaien niet alleen je stad, maar ze verhogen ook de landwaarde van de grond in de omgeving. Hiervoor wordt deze grond aantrekkelijker voor Sims om te wonen en voor bedrijven om zich te vestigen. Zo zullen Sims en bedrijven met een gemiddeld en hoog inkomen zich gaan vestigen als de landwaarde daarvoor hoog genoeg is. Dit kan je ook meteen terug zien in de gebouwen aangezien die er een stuk luxer en moderner uitzien en soms zelfs zwembaden hebben. Bij de industrie speelt juist weer een rol hoe geavanceerd de industrie is. Als je veel hoogopgeleide Sims hebt, dan zal je ook meer geavanceerde industrie krijgen. Deze gebouwen zien er niet alleen een stuk moderner uit, maar ze zorgen ook voor veel minder luchtvervuiling. Als je hoogopgeleide Sims hebt, dan zie je soms ook zonnepanelen op de daken van huizen verschijnen. Dit is niet alleen voor de sier, maar het vermindert ook licht het energieverbruik van dat gebouw.
Bij SimCity komt veel meer kijken dan alleen het stadsplanning. Zo moet je ook de financiën beheren. Als je in de normale modus speelt en veel verlies draait per uur, dan kan je uiteindelijk failliet gaan als er niet genoeg positieve transacties tegenover staan. Je kan dan niet meer verder spelen met je stad. Het is dus erg belangrijk dat je stad winstgevend blijft. Het geld wat je verdient kan je investeren in bijvoorbeeld nieuwe gebouwen om je Sims gelukkig te maken. Als ze namelijk ongelukkig zijn zullen ze niet gauw willen upgraden naar een gebouw met een hogere bebouwingsdichtheid. Ook heb je kans dat Sims zo ongelukkig worden dat ze je stad verlaten. Je zult dus een juiste balans moeten vinden om je stad succesvol en gelukkig te houden.
Soms krijg je ook bepaalde missies tijdens het spelen. Je kan er dan voor kiezen om de missie te starten of de missie af te wijzen. Meestal staat er een leuke beloning tegenover als je de missie succesvol afrondt.
Wegen en het toewijzen van zones
Ten opzichte van SimCity 4 zijn er een aantal dingen veranderd op het gebied van het aanleggen van wegen en het toewijzen van zones. Nog steeds geef je door de bekende kleuren aan wat voor soort bebouwing waar plaats mag vinden (groen voor woonzones, blauw voor commerciële zones en geel voor industrie), maar de bebouwingsdichtheid is nu anders geregeld. Dat is nu namelijk afhankelijk van de weg waaraan het gebouw ligt. Heb je een klein zandweggetje geplaatst? Dan zou je daaraan geen grote flats kunnen bouwen. Gelukkig kan je wegen makkelijk upgraden in de nieuwe SimCity, zodat het makkelijk is om hier wat aan te doen. Als Sims of bedrijven voor een bepaalde tijd gelukkig zijn, dan zullen de gebouwen automatisch upgraden naar een hogere bebouwingsdichtheid wanneer de aanliggende weg dit ook toe laat.
Wat ook nieuw is in deze SimCity, is dat we eindelijk ronde wegen kunnen bouwen. Mits wat maat- en paswerk kun je al gauw mooie buurten maken waar je Sims zich kunnen nestelen. Ook is er de optie om “vrije” wegen aan te leggen. Je sleept gewoon de weg over je stad en legt wegen aan naar je eigen vrije wil. Als je wil kan je ook je bruggen upgraden tot ze een heuse hangbrug vormen.
Openbaar vervoer
Er zijn ook verschillende mogelijkheden voor openbaar vervoer om bijvoorbeeld de hoeveelheid auto’s in je stad te verminderen. Zo zijn er bussen, trams en treinen, maar ook veerboten en luchthavens.
Voorzieningen: water, elektriciteit en riolering
Elektriciteit en water zijn de belangrijkste basisvoorzieningen voor je stad. Zonder water en elektriciteit kunnen alle huizen, winkels en industrie niet draaien. Je stad zal erg snel leeg lopen als er niet voldoende water en elektriciteit beschikbaar is. Ook is het verstandig om goed in de gaten te houden hoeveel reserves je nog hebt. Stel bijvoorbeeld dat je ervoor kiest om op het laatste moment je water- of elektriciteitsvoorzieningen uit te breiden, dan kan het zo zijn dat het water of de elektriciteit gebouwen niet op tijd bereikt zodat ze dus even zonder moeten stellen. Hierdoor worden bedrijven en Sims in een snel tempo boos en heb je kans op leegstand.
Op het gebied van elektriciteit heb je verschillende mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld voor schone windenergie of een zonnepanelenpark gaan. Maar als je stad wat meer groeit zal je misschien over moeten gaan op de meer vervuilende kolencentrale. Mocht je veel hoog opgeleide Sims hebben, dan kan je eventueel ook voor een kerncentrale gaan. Maar dit brengt wel een bepaald risico met zich mee. Als je arbeiders niet hoog zijn opgeleid, dan kan dat voor onveilige situaties zorgen. Ook kunnen rampen ervoor zorgen dat er radioactieve straling vrijkomt. Je Sims worden hier ziek van en je hebt ook kans op een zombieinvasie. Dat is dus zeker iets wat je niet graag wilt laten gebeuren.
Om voor genoeg water te zorgen om je stad te laten draaien heb je waterpompen nodig. Deze pompen het grondwater omhoog en verspreiden het door de stad. Grondwater kan echter opraken. Soms zie je het in je stad regenen, maar als het vrijwel nooit regent en er loop ook geen rivier of andere waterbron door je stad dan kan het snel opraken. De pomp komt dan zoals op de afbeelding hierboven is te zien leeg te staan waardoor er een watertekort in je stad kan ontstaan.Gegevenskaarten
Rechtsonderin kan je de verschillende gegevenskaarten bekijken. Gegevenskaarten geven veel informatie over je stad. Zo kan je onder meer zien waar er olie, erts of kolen onder de grond zitten. Maar je kan ook zien hoe blij je Sims zijn en allerlei informatie over je voorzieningen zoals bijvoorbeeld hoe de politiedekking is, hoeveel grondwater er nog is en hoe het staat met de bodemverontreiniging. Op onderstaande afbeeldingen kan je alle gegevenskaarten die er zijn in SimCity zien.
Stadspecialisaties
Je kan je stad op verschillende gebieden specialiseren. Het is ook mogelijk om een combinatie van verschillende specialisaties in je stad te hebben. Zo zal bijvoorbeeld een stad met electronica-specialisatie vaak ook een handelsdepot beschikken zodat ze de geproduceerde electronica met dikke winsten kunnen verkopen. Hieronder volgt een overzicht van de stadspecialisaties en welke gebouwen je daarbij kunt plaatsen.
Stadspecialisaties | Gebouwen |
---|---|
Mijnen | kolenmijn, ertsmijn, metaal inc., smelterij, geavanceerde kolenmijn. |
Boren | oliebron, aardolie inc., olieraffinaderij |
Handelen | handelsdepot, handel inc., handelspoort |
Elektronica | processorfabriek, elektronica inc., fabriek consumentenelektronica |
Gokken | gokhal, gokken inc., scifi-casino, chic casino, elegant casino |
Cultuur | expo center, pro-stadion, arc de triomphe, triomfboog in jubelpark, Nederlandse molen, edifício copan, empire state building, giralda, globe theatre, kölner dom, scheve toren van pisa, operahuis van Oslo, rundetarn, vrijheidsbeeld, basiliuskathedraal, stadhuis van Stockholm, Sydney opera house, Tokiotoren, zamek królewski w warszawie, washington monument, willis tower |
Bij de cultuurspecialisatie kan je bijvoorbeeld een expo center neerzetten waar je vervolgens evenementen kan organiseren. Zorg er wel voor dat het expo center goed bereikbaar is zodat alle bezoekers op tijd aanwezig kunnen zijn voor het evenement. Je kan ook bezienswaardigheden plaatsen zoals de toren van Pisa of een Nederlandse molen. Dit trekt ook weer toeristen aan die dan bijvoorbeeld ook gaan winkelen in jouw stad zodat je nog meer winst maakt.
Veel gebouwen kan je uitbreiden met verschillende extra’s. Zo kan je bijvoorbeeld extra montagebanden plaatsen bij veel fabrieken om de productie op te voeren. Bij het handelsdepot kan je nieuwe opslagen toevoegen zodat je met meer goederen kan handelen. En bij een luchthaven kan je onder meer extra landingsbanen toevoegen en een loods plaatsen zodat je vrachten van fabrieken ook per lucht kwijt kan. De mogelijkheid om gebouwen uit te breiden is er overigens ook voor andere voorzieningen. Zo kan je bijvoorbeeld een extra klaslokaal bouwen bij een school of een extra wachtkamer zetten in het ziekenhuis.Filters
Simcity geeft je ook de mogelijkheid om verschillende filters te gebruiken in je spel. Deze filters kan je vinden bij de instellingen. Zo heb je onder meer de keuze tussen Sepia, Vintage, Platinum, etc.. Er zijn zelfs 3 speciale filters voor kleurenblinde spelers.
Rampen
Net zoals in het echte leven kan je stad ook het slachtoffer worden van een ramp. Nou zal het niet zo vlug gebeuren dat een reuzenhagedis een bezoekje brengt aan Amsterdam, of dat een tornado hartje Brussel overhoop smijt, maar het kan wel in Simcity. Het kan dus gebeuren dat je onder andere je stad een aardbeving te verwerken krijgt, een tornado over je stad trekt, een meteorenregen alles plat bombardeert, zombies je stad overspoelen, een reuzenhagedis even gedag komt zeggen, of dat aliens je schoonmoeder komen halen.
Zo is de reuzenhagedis gek op afval. Als je te veel afval hebt, dan loop je kans dat hij jouw stad een bezoekje brengt. Meestal gaat ie dan direct naar de dichtstbijzijnde vuilnisbelt om zich te goed te doen aan afval, maar onderweg kan de reuzenhagedis wel het een en ander vernielen. Het heet niet voor niets een ramp…
Bugs
Er zijn nog een aantal bugs, maar EA werkt eraan om hier een oplossing voor te vinden. Een erg lastige bug op het moment is de exportbug, maar gelukkig heeft niet iedereen hier last van en zit het probleem ook niet in elke stad of regio. Voor de rest zijn er nog wat kleinere bugs die er meestal niet voor zorgen dat het spel niet meer speelbaar is op de manier zoals het bedoeld is. Veel grafische bugs lossen vaak zichzelf op of kunnen in de regel opgelost worden door een gebouw te slopen en te herbouwen. De grafische bugs op de afbeeldingen hieronder waren bijvoorbeeld makkelijk te verhelpen door tijdelijk de zone weg te halen. Nadat de zone opnieuw was toegewezen werden alle gebouwen dit keer zonder grafische bugs gebouwd.
Conclusie
Ondanks de slechte release en de bugs is SimCity toch een leuk spel om te spelen als je van het genre houdt. EA heeft ook gemeld dat ze bezig zijn met het oplossen van deze bugs. Sommige spelers zullen zich misschien beperkt voelen door de mapgrootte, maar als je de steden in een regio als geheel ziet valt dat wel weer meer. Deze SimCity werkt op sommige punten net even anders dan voorgaande delen, wat op zich wel even wennen is. Maar als je er eenmaal gewend aan bent zijn de meeste veranderingen wel goed gedaan. Het spel speelt lekker weg en voor je het weer ben je weer een paar uur verder als je het SimCity hebt opgestart. Als EA dan ook nog wat aan de huidige bugs gaat doen en misschien in de toekomst voor grotere maps gaat zorgen, dan kan SimCity nog wel eens een toppertje worden.
Pluspunten: veel nieuwe opties en gebouwen, speelt lekker weg, multiplayer is erg leuk, eindelijk ronde wegen en het spel ziet er grafisch leuk uit.
Minpunten: geen terreinbewerking, redelijk kleine maps, nog steeds een aantal bugs aanwezig en je moet altijd online zijn om te kunnen spelen.