Review SimCity Steden van de toekomst

SimCity Steden van de toekomst neemt jouw steden mee naar de toekomst. Wat zal de toekomst brengen: een grondstoffenverslindende megacorporatie of een groene utopie? Lees deze review van SimCity Steden van de toekomst om er achter te komen wat deze uitbreiding voor SimCity allemaal heeft te bieden.

Inleiding

Bij SimCity Steden van de toekomst word je niet meteen in het diepe gegooid. Als je een nieuwe stad start zal je eerst gevraagd worden of je een uitleg wilt krijgen over de nieuwe mogelijkheden van het spel. Vervolgens worden de belangrijkste nieuwe aspecten van het spel uitgelegd met dialoogvensters. Als je daarna nog wat meer informatie wilt over een bepaald gedeelte in het spel dan kan je natuurlijk ook bij dat onderdeel meer informatie vinden of eerst de bijbehorende lessen bekijken.

 

 

Futuriseer je stad!

In SimCity Steden van de toekomst zijn er drie nieuwe parken toegevoegd voor elke inkomensklasse. Hiermee verhoog je niet alleen de landwaarde maar zullen ook de huizen in de omgeving van dit park gefuturiseerd worden. Hierdoor krijgen alle huizen een nieuw futuristisch uiterlijk. Zelfs de kleinste huisjes zullen er anders uit komen te zien. De verschillen zijn bij het ene huis wat groter dan bij het andere. Vooral bij de grote huizen zijn er een aantal compleet nieuwe ontwerpen. En bij elk huis zal je nieuwe ‘futuristische’ auto’s zien.

Ook de wegen in futuristische wijken zien er moderner uit (met uitzondering van het kleinste zandweggetje) en hebben nieuwe lantaarnpalen. Het is erg fijn en verfrissend dat je je stad voor zover jij dat zelf wilt een ander uiterlijk kan geven. Als je liever niet je stad een futuristisch uiterlijk wilt geven, dan kan je ook nog steeds de normale parken plaatsen.

Oud tegenover nieuw.

 

 

Nieuwe stadsspecialisaties

Er zijn drie nieuwe stadsspecialisaties in SimCity Steden van de toekomst: de Academie, Megatorens en OmegaCo.

 

 

De Academie
De academie is een beetje te vergelijken met de huidige universiteit maar dan natuurlijk met een futuristisch tintje. Het is een vrij groot gebouw die je kan neerzetten als er voldoende Sims met hoge inkomens in je stad wonen.

Vervolgens kan je als de academie voldoende arbeiders weet te vinden een aantal nieuwe academische onderzoeksprojecten starten. De snelheid waarmee het onderzoek wordt verricht is afhankelijk van het aantal arbeiders. Je kan de academie ook upgraden en modules erbij plaatsen. Deze upgrades en modules zijn nodig om meer geavanceerde onderzoeksprojecten te kunnen doen. De meeste onderzoeksprojecten zijn gelukkig niet zo duur, maar ze kunnen best wel wat tijd in beslag nemen. Vooral de upgrades duren erg lang, zodat het best lang kan duren voordat je alle mogelijkheden hebt vrijgespeeld. Door het voltooien van de onderzoeksprojecten kan je namelijk de nieuwe voorzieningen, een aantal nieuwe modules voor deze voorzieningen en nieuwe verdiepingen voor de megatorens vrijspelen voor de regio.

Een groot deel van de nieuwe voorzieningen en modules moet je eerst laten onderzoeken bij de academie. Een aantal van de nieuwe voorzieningen zijn variaties en/of lichte verbeteringen op de bestaande voorzieningen in een nieuw jasje. Er zijn ook een aantal nieuwe voorzieningen zoals het desinfectiesysteem en de grondscrubber. Het desinfectiesysteem zet rioleringsafval meteen om in drinkwater. Het idee hiervan vonden wij erg goed klinken, maar het is wel wat jammer dat de capaciteit wat beperkt is waardoor je waarschijnlijk vaak ook nog een aparte waterpompinstallatie zal zetten tegenover een rioolwaterzuiveringsinstallatie om genoeg water voor je stad te kunnen produceren en om al het rioolwater te kunnen zuiveren.

Verder zendt de Academie ControlNet uit waarop veel van de nieuwe voorzieningen zijn aangesloten. Zonder ControlNet zullen deze gebouwen niet kunnen functioneren. Door voldoende arbeiders te laten werken bij de Academie kan je de hoeveelheid ControlNet die wordt uitgezonden op peil houden. En als dat niet genoeg is dan kan je altijd nog een ControlNet-afdeling laten onderzoeken.

“De Academie luistert ons af? Dat vinden wij niet erg hoor, dat vinden we zelfs erg geavanceerd van ze!”
 

 

OmegaCo
De tweede nieuwe stadsspecialisatie is OmegaCo. Deze grondstoffenverslindende megacorporatie produceert Omega waar de fabrieken en winkels in de stad al snel afhankelijk van zullen worden. Om Omega te kunnen produceren heb je wel veel ruwe erts en ruwe olie nodig. Dit kan je importeren of eventueel zelf produceren als je erts en olie onder je stad hebt liggen.

Als je Omega blijft leveren aan fabrieken en winkels dan zullen ze uiteindelijk eigendom worden van OmegaCo waardoor jij de franchise-opbrengsten kan opstrijken. Deze uitgaven en inkomsten zal je ook zien bij het overzicht met het stadsbudget. Nadat de OmegaCofabriek goed op gang is gekomen kunnen de inkomsten aardig toenemen als je genoeg industrie en commerciële zones hebt in je stad.

Nadat beetje bij beetje de halve stad eigendom wordt van OmegaCo en je overal hun logo ziet pronken op gebouwen is het tijd om een OmegaCo Inc. te plaatsen en je Omegafabrieken uit te breiden. Je kan dan bijvoorbeeld een nieuwe montageband voor robots toevoegen. Om robots te kunnen bouwen heb je dan wel weer veel processors nodig, maar robots kunnen ontzettend handig zijn! Shoprobots worden ingezet om inkopen te doen voor de Sims van je stad. Hierdoor worden deze huishoudens OmegaCo-abonnees zodat je nog meer geld kan verdienen. Ook kunnen robots ambtenaren vervangen.

Via de nieuwe gegevenskaarten kan je ook precies zien welke huizen, winkels en fabrieken behoren tot het OmegaCo-franchise en waar bijvoorbeeld de robots van OmegaCo zich op het moment bevinden.

Doordat shoprobots voor de Sims in je stad gaan winkelen zal je niet alleen meer winst maken, maar aangezien deze robots boven de weg zweven belasten ze niet het wegennet en het zorgt ervoor dat er minder Sims de weg op moeten om te gaan winkelen. Hiermee kan je hopelijk beelden zoals op de twee screens hierboven te zien zijn voorkomen.

Pas alleen op dat je niet te hebberig wordt met OmegaCo, want dan zal wel eens de enorme robot langs kunnen komen die je stad aanvalt. Dat is namelijk een nieuwe ramp in Steden van de toekomst.
 

 

Megatorens

De laatste nieuwe stadsspecialisatie zijn de Megatorens. We vragen ons af of je dit wel een echte specialisatie kan noemen of dat het niet gewoon grote gebouwen zijn, maar ze zijn zo tenminste wel makkelijk te vinden in het menu. Megatorens zijn zoals de naam al doet vermoeden enorme torens waar veel Sims kunnen wonen. Er zijn twee soorten torens: de Megatorens en de Elite Megatorens. De normale Megatorens hebben een ander uiterlijk dan de Elite Megatorens (bruin en vol met reclameborden tegenover een luxe en hypermoderne toren) en daarnaast zijn de normale Megatorens meer bedoeld voor Sims met een laag of gemiddeld inkomen en de Elite Megatorens voor Sims met een gemiddeld of hoog inkomen.

Elke Megatoren kan bestaan uit 8 verschillende lagen. Je kan zelf bepalen wanneer je welke laag bouwt en wat je wilt gaan bouwen. Je kan bijvoorbeeld woonverdiepingen bouwen, maar ook winkel- en kantoorverdiepingen zodat de (meeste) Sims in de Megatoren vrijwel nooit de toren hoeven te verlaten. Daarnaast zijn er nog een aantal dienstverdiepingen waaronder bijvoorbeeld een onderwijsverdieping of een verdieping met een park of wat dacht je van een luchtbrugstation waarmee je de Megatoren met andere Megatorens in de stad kan verbinden zodat Sims makkelijk tussen de Megatorens kunnen reizen.

En mocht er niet genoeg werk zijn binnen de megatoren zelf, dan verlaten de bewoners de toren wel om werk te gaan zoeken buiten de Megatoren.

Om het helemaal af te maken kan je op Megatorens met 8 verdiepingen een kroon plaatsen die daarnaast ook zorgt voor een flinke regionale bonus.

Megatorens kunnen een grote kostenpost vormen, maar gelukkig kan je veel huur krijgen van gelukkige bewoners of winkelopbrengsten krijgen. Megatorens zijn dan nog steeds niet echt een goede manier om snel geld te verdienen, maar het is wel een makkelijke manier om bijvoorbeeld snel veel arbeiders met hoge inkomens te krijgen of juist te zorgen voor voldoende werk. De kosten en opbrengsten van de Megatorens vind je ook terug bij het stadsbudget. Megatorens hebben overigens voor de rest geen invloed op belastinginkomsten en wijzigingen in de belastingen zullen ook ook geen invloed hebben op de tevredenheid van de bewoners van de Megatoren.

Je zal je waarschijnlijk na het lezen van dit stuk afvragen in hoeverre het mogelijk is om al deze stadsspecialisaties te combineren in één stad. Het zal inderdaad erg lastig worden om dit netjes te combineren in de beperkte ruimte die je hebt. Vooral als je zelf alles wilt gaan produceren voor je OmegaCofabrieken ben je erg veel ruimte kwijt. Daarnaast heeft alles natuurlijk ook veel water en elektriciteit nodig, en daarnaast wil je natuurlijk ook voldoende industrie en winkels zodat je veel OmegaCo franchise-opbrengsten hebt. Dan valt het nog niet mee om dit netjes te combineren met de grote academiegebouwen en dan ook nog een plekje te vinden voor meerdere megatorens. Er is ook een nieuwe prestatie waarvoor je acht megatorens in één stad moet bouwen. Persoonlijk vinden wij dat echt te overdreven voor dit formaat steden en ook de rest van de specialisaties kan je misschien maar beter wat meer verspreiden over verschillende steden om er optimaal gebruik van te kunnen maken.
 

 

Zweeftreinen

Zweeftreinen zijn een nieuwe manier van openbaar vervoer in Steden van de toekomst. Als je niet overal trambanen wilt aanleggen dan zijn zweeftreinen een ideale oplossing om veel Sims te kunnen vervoeren. Zweeftreinen kunnen 200 Sims tegelijk vervoeren. Eerst moet je een aantal stations voor zweeftreinen plaatsen. Deze stations maken gebruik van het controlnet en je moet dan ook eerst hiervoor de academie hebben gebouwd en onderzoek gedaan hebben naar zweeftreinen voordat je dit kan plaatsen. Het spoor kan je net zo aanleggen als normale wegen om de stations te kunnen verbinden met elkaar. Je kan dus ook bochten maken in het spoor. Aangezien het spoor boven de grond wordt geplaatst hoef je niet per se precies de wegen te volgen. Wel heeft het spoor hier en daar ondersteuning nodig waardoor het soms kan voorkomen dat huizen worden gesloopt als je het spoor plaatst. Het spoor gaat wel makkelijk over lage huizen en parken, maar als je veel hoogbouw hebt in je stad dan zal je vaker de vorm van de wegen volgen zodat alles intact blijft.

Nadat je de stations hebt aangelegd en met elkaar verbonden hebt met het spoor ben je alweer klaar. Zodra de zweeftrein met controlnet is aangesloten zullen de zweeftreinen door je stad heen rijden. Je kan niet meer zweeftreinen inzetten dan dat er stations zijn. Als je bijvoorbeeld 4 stations hebt geplaatst dan zullen er ook maar 4 zweeftreinen rijden. Gelukkig is deze vorm van openbaar vervoer erg snel waardoor die niet een enorm groot nadeel is. Elke zweeftrein kan daarnaast 200 Sims vervoeren en belast het wegennet van de stad niet waardoor het stukken efficiënter is dan het gebruik van bussen.
 

 

Nieuwe prestaties

Er zijn 27 nieuwe prestaties die je kan behalen in SimCity Steden van de toekomst. Deze prestaties hebben allemaal te maken met de nieuwe mogelijkheden in deze uitbreiding en variëren van futuriseren van woningen tot het maken van veel winst met je OmegaCo-franchises. Naast de nieuwe prestaties die je kan behalen zal je af en toe ook nieuwe missies krijgen die ook te maken hebben met de nieuwe mogelijkheden van Steden van de toekomst. Zo zal je bijvoorbeeld soms gevraagd worden om bijvoorbeeld een OmegaCofabriek of Megatoren te bouwen en daarmee vervolgens winst te maken. Door het halen van deze missies kan je vaak ook beloningen verdienen net zoals bij de normale missies.

 

 

Conclusie

Vooral de eerste uren zal je aardig zoet zijn met alle nieuwe mogelijkheden van SimCity Steden van de toekomst te proberen. Het is wel wat jammer dat veel opties eerst vrij gespeeld moeten worden in de regio door onderzoek te laten verrichten door de Academie. Dit neemt namelijk best wel wat tijd in beslag maar aan de andere kant maakt het het spel natuurlijk wel weer wat uitdagender. Er zijn een aantal leuke nieuwe opties toegevoegd zoals de nieuwe stadspecialisaties, zweeftrein en nieuwe voorzieningen. Ook is het fijn en verfrissend dat je de huizen en andere gebouwen een futuristisch uiterlijk kan geven door het plaatsen van de nieuwe parken. Hierdoor kan je je stad eindelijk weer eens een ander uiterlijk geven.

Over het algemeen zijn we dus wel tevreden over deze uitbreiding. De nieuwe mogelijkheden die er zijn zijn leuk, maar als je probeert om alle nieuwe specialisaties (de megatorens, de academie en Omegacofabrieken) in één stad te combineren dan wordt al snel pijnlijk duidelijk dat er eigenlijk nog steeds te weinig ruimte is om dit te kunnen doen. De Academie en de bijbehorende gebouwen nemen erg veel ruimte in en als je OmegaCo wilt uitbreiden ben je ook behoorlijk wat ruimte kwijt. Zeker als je ook nog eens zelf de benodigde grondstoffen voor de OmegaCofabrieken zelf wilt produceren om de kosten te drukken dan is er eigenlijk geen ruimte meer om daarnaast ook nog een bloeiende stad met winkel- en industriegedeelte te bouwen.

Gelukkig kan je de vrijgespeelde opties van de Academie wel met de rest van de regio delen zodat niet iedereen in de regio de academie helemaal hoeft te upgraden, maar toch hadden we wat meer ruimtebesparende oplossingen verwacht in deze uitbreiding. Onder meer de megatorens die verbonden kunnen worden met luchtbruggen, de nieuwe zweeftreinen en OmegaCo robots die bijvoorbeeld voor Sims in de stad kunnen gaan shoppen zijn natuurlijk een fijne vooruitgang die ook zorgen voor minder files. Maar we hadden eigenlijk ook gehoopt dat er meer nieuwe efficiënte voorzieningen zouden zijn die minder plaats innemen.

De prijs van deze uitbreiding is inmiddels gedaald tot onder de 15 euro (zie onze SimCity Steden van de toekomst Prijsvergelijker). Deze prijs is voor deze uitbreiding zeker niet verkeerd. Voor nog geen 15 euro krijg je redelijk veel nieuwe opties die weer een nieuw leven in jouw SimCity kan blazen.