Hier kan je terecht voor al je De Sims 3 problemen of vragen over laptopaankoopadvies
Momenteel speel ik de sims 3 op mijn laptop. Ik heb alle speluitbreidingen, maar geen spullenuitbreidingen. Voor de komst van Beestenbende ging het prima met alle uitbreidingen erop, op dit moment heb ik er maar 3 opstaan incl Beestenbende en nu loopt het spel vrij traag en blijft vaak om de minuut enkele seconden vastlopen. Ofwel, laptopje kan het niet meer helemaal lekker aan.

Nu heb ik boven nog 2 oude computers staan van een jaar of 8 oud. Zij hebben de volgende gegevens:

1.
Acer Aspire T135
Windows XP
AMD Sempron processor 3100+, MMX, 3D now, ~1.8 GHz
448 MB Ram geheugen
Wisselbestand: 542 MB gebruikt, 511 MB beschikbaar
Videokaart: VIA/S3G UniChrome Pro IGP 64.0 MB (intern)

2.
HP Pavilion 061
Windows XP
AMD Athlon 64 processor 3200+, MMX, 3D now, ~2.0 GHz
510 MB Ram geheugen
Wisselestand: 337 MB gebruikt, 909 beschikbaar
Videokaart: ATI Radeo X300 SE 128.0 MB

Nu vraag ik mij dus af of het mogelijk is een van deze pc's op te lappen door middel van bijvoorbeeld extra geheugen, een nieuwe viedokaart of een nieuw windowsbesturingssysteem.

Ik zal ook nog eens moeten kijken of er nog gleuven zijn voor het geheugen en of het mogelijk is om er een nieuwe videokaart in te zetten maar als ik weet of het via deze specs mogelijk is ze te upgraden ga ik kijken of dit lukt. Ik wil niet veel geld uitgeven als blijkt dat het toch niet werkt.

Zou het dus lukken deze pc's simsproof te maken? En zo ja, wat raad je aan hiervoor?

Advertentie

Ik vrees dat het erg lastig gaat worden om één van deze pc's geschikt te maken voor De Sims 3 met uitbreidingen.

De tweede pc lijkt me het beste uitgangspunt. Deze heeft een net iets betere processor die (krap) voldoet aan de minimale vereisten. De ATI Radeon X300 SE zou het spel moeten aankunnen volgens de minimale vereisten, maar de kans is zeer groot dat je grafische problemen krijgt met Beestenbende. Deze zou dus vervangen moeten worden en daarnaast heb je meer RAM nodig: het liefst 1,5 GB RAM in totaal of meer.

Je loopt echter tegen minstens twee problemen aan:
- er is een kans dat er enkel AGP-sloten op het moederbord aanwezig zijn voor de videokaart
- je kan waarschijnlijk enkel DDR of DDR2 RAM nemen

Dat is namelijk verouderd en daarom lastig te verkrijgen en zodoende vaak relatief duur. Daarnaast is het moederbord verouderd waardoor je erop moet letten dat uitbreiding mogelijk is. Sommige moederborden ondersteunen maximaal een bepaald aantal GB RAM per slot en in totaal.

Het lijkt me dus verstandig om allereerst vast te stellen welk moederbord erin zit en welke sloten daarop aanwezig zijn.
Dit kan je bijvoorbeeld doen via het gratis programma PC-Wizard. Meer informatie hierover kan je op deze pagina vinden vanaf stap 4. Het belang van het verschil zie je duidelijk terug op deze foto's van Tomshardware: een PCI-E videokaart gaat niet passen op een AGP-slot en andersom.

Op die pagina staan meteen ook een aantal alternatieven. De Radeon HD 5670, GeForce GT 430, Radeon HD 4670, GeForce GT 220 zijn bijvoorbeeld geschikt voor De Sims 3 met uitbreidingen. De Radeon HD 5450 en Radeon HD 3450 zijn ook nog opties als je niet alle uitbreidingen op de hoogste instellingen wilt draaien.

De Sims 3 blijft echter vrij processorintensief en ook vrij afhankelijk van het RAM, dus met alleen een goede videokaart zal het nog steeds niet goed speelbaar zijn. Het is echter moeilijk te zeggen of een AMD Athlon 64 processor 3200+ voldoende is om in combinatie met voldoende RAM en een redelijke videokaart alles goed te kunnen draaien. Het zal ook deels afhankelijk zijn van wat jij ervaart als prettig spelen. Zijn je eisen hoog aan de kwaliteit van het spel, dan zou ik voor een nieuw systeem gaan. Anders kan je misschien kijken of er nog wat te upgraden is. Je zult er echter niet veel van moeten verwachten, tenzij je er een andere processor in stopt (maar daarvoor is zeer waarschijnlijk een beter moederbord nodig).
Het gaat hem niet worden dan om ze te upgraden. Ik ben vandaag wezen kijken voor iets nieuws. Wat zeg jij van het volgende?

Toshiba L750D-15Z (Laptop)
AMD Quad-core A6-3400M 1.4 GHz
6GB DDr3 Ram
Videokaart: AMD Radeon HD 6540G2
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/S ... channel=70

De verkoper zei dat hij geschikt was voor de sims incl alle uitbreidingen maar een second opinion kan nooit kwaad ;)
Dat lijkt mij inderdaad beter.

Met die laptop is niets mis. Je kan er zeker medium instellingen met alle uitbreidingen tot nu toe mee halen en hoge instellingen zullen waarschijnlijk ook wel haalbaar zijn. Ik denk alleen dat er beter is te krijgen.
Als je niets tegen webshops hebt, dan zou ik deze adviseren. Bij sommige webshops kan je 'm onder de 600 euro krijgen.

De specificaties van de Asus zijn qua processor en videokaart veel beter. Dat kan je bijvoorbeeld hier zien bij 'game benchmarks':
- AMD Radeon HD 6540G2 vs NVIDIA GeForce GT 540M
Nou is er bij de GeForce GT 540M ook een aantal keer getest met een i7 processor, maar het verschil is nog steeds duidelijk. Je zult er denk ik veel langer plezier van hebben. Mocht er nog een uitbreiding met seizoenen komen, dan wordt deze waarschijnlijk grafisch zwaarder dan Beestenbende. In dat geval zou ik persoonlijk liever de Asus hebben dan de Toshiba.

De Asus laptop wordt overigens ook aangeraden op Tweakers (een technische website die regelmatig computers samenstelt en op zoek gaat naar de beste aankopen op het moment). Het is verder ook naar mijn mening een goed merk. Ik heb nu al een hele tijd een mini-laptop en daar zijn vooralsnog geen problemen mee. Ook mijn eigen omgeving en veel reviews zijn erg positief over Asus. Het levert in de regel goede kwaliteit voor een enigszins betaalbare prijs. :)
Ik wil sowieso de laptop bij de Media Markt kopen aangezien ik nog een bon heb van €100,- en ik deze graag aan de laptop of computer wil uitgeven. Daarnaast ben ik zelf altijd erg tevreden over Toshiba.

http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/S ... 06467.html
Is deze de €100,- meer waard dan die vorige?

http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/P ... 53261.html
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/X ... 55491.html
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/K ... 58883.html
Of evt de Sony Vaio serie.

Waarvan zeg jij dan dat dat de beste is voor oa. de Sims incl de uitbreidingen op medium of misschien zelfs wat hogere instellingen?
De Asus die je noemt geeft niet de volledige specificaties en via internet kan ik ook geen eenduidig antwoord hierop vinden. De laptop lijkt in ieder geval veel op de eerder genoemde Toshiba. Standaard zit er bij de A6-3400M processor de AMD Radeon HD 6520G. Aangezien ze geen informatie hebben gegeven over de grafische kaart, kan ik hier weinig over zeggen. Als er echt een AMD Radeon HD 6520G inzit, dan is de Toshiba waarschijnlijk een betere keuze. De benchmarks van de AMD Radeon HD 6540G2 zijn namelijk beter dan die van de AMD Radeon HD 6520G. Beide zullen wel geschikt voor De Sims 3 met uitbreidingen, maar bij de AMD Radeon HD 6540G2 zul je iets meer speling hebben.

Als tweede vergelijk ik de Satellite L750D-15Z met de Satellite C660-24C.
Het voornaamste verschil is hier de processor. Aangezien De Sims 3 vrij processorintensief is, kan dit een belangrijke rol spelen. Zie bijvoorbeeld twee verschillende testen genoemd in onze vergelijkingstest:

Test 1
Laptop 1 (Toshiba Satellite A660-151): 31,8 fps
Intel Core i3 330M 2.1GHz
GeForce GT 330M (500MHz), 1024MB (790MHz) DDR4, ForceWare 189.72
4096MB RAM

Laptop 2 (Samsung NP-R580-JS03DE): 48,9 fps
Intel Core i5 520M 2.4GHz
GeForce GT 330M (575MHz), 1024MB (790MHz) DDR3, 187.87
4096MB RAM
Test 2
Laptop 1 (Toshiba Satellite A660-151): 61,9 fps
Intel Core i3 330M 2.1GHz
GeForce GT 330M (500MHz), 1024MB (790MHz) DDR4, ForceWare 189.72
4096MB RAM

Laptop 2 (Acer Travelmate 8472TG-354G32MNkk): 68 fps
Intel Core i3 350M 2.3GHz
GeForce GT 330M (575MHz), 1024MB (790MHz) Hybrid Graphics
4096MB RAM

Laptop 3 (Samsung NP-R580-JS03DE): 98,5 fps
Intel Core i5 520M 2.4GHz
GeForce GT 330M (575MHz), 1024MB (790MHz) DDR3, 187.87
4096MB RAM
Afgezien van processor zijn er amper verschillen tussen de laptops, maar de prestatieverschillen zijn wel aanzienlijk. Op zich zal je het verschil niet zo merken tussen 90 en 60 fps, maar je moet bedenken dat dit getest is zonder uitbreidingen en grote savegames. Naarmate je meer uitbreidingen installeert en grotere spelbestanden krijgt, is het fijn om wat meer speling te hebben. Ik wil overigens niet zeggen dat het verschil tussen de Intel Core i5-2410M en de A6-3400M even groot is als het verschil tussen de Intel Core i3 350M en Intel Core i5 520M van hierboven. Bovenstaande benchmarks zijn alleen om een beeld bij het geheel te schetsen. Je hebt immers weinig aan 'deze processor is iets beter dan die ander'. Door deze benchmarks kan je zien hoe het zich in dat geval heeft vertaald naar de praktijk.

Nu terug naar de Toshiba's: je mag er wel vanuit gaan dat de Intel Core i5-2410M aanzienlijk beter is dan de A6-3400M.
Het is jammer dat notebookcheck geen benchmarks van De Sims 3 heeft voor deze processors, daarom bekijk ik wat andere spellen. Allereerst Fifa 11:
Laptop 1: 72 fps
Intel Core i5 2410M 2.3GHz
GeForce GT 520M (740MHz), 512MB (800MHz) 48 Core, 8.17.12.6639 - nVIDIA ForceWare 266.39
4096MB RAM

Laptop 2: 36,6 fps
AMD A-Series A6-3400M 1.4GHz
Radeon HD 6540G2, 1024MB DDR3, 8.836.1.0
4096MB RAM
Ik heb hier voor de GeForce GT 520M gekozen om een redelijke vergelijking tussen de processors te kunnen maken. De GeForce 315M wordt namelijk in combinatie met de Intel Core i5 2410M niet getest door Notebookcheck, maar de GeForce GT 520M doet grafisch iets onder voor de Radeon HD 6540G2 waardoor je wel een redelijk beeld kunt krijgen van hoe de processors ten opzichte van elkaar presteren.

In Risen zijn de verschillen echter al minder groot:
Laptop 1: 14,3 fps
Intel Core i5 2410M 2.3GHz
GeForce GT 520M (740MHz), 1024MB (800MHz) , 266.39
4096MB RAM

Laptop 2: 10,9 fps
AMD A-Series A6-3400M 1.4GHz
Radeon HD 6540G2, 1024MB DDR3, 8.836.1.0
4096MB RAM
En bij Dirt 2 doet juist de A6-3400M het beter:
Laptop 1: 19,1 fps
Intel Core i5 2410M 2.3GHz
GeForce GT 520M, 1024MB , ForceWare 66.83
4096MB RAM

Laptop 2: 25,3 fps
AMD A-Series A6-3400M 1.4GHz
Radeon HD 6540G2, 1024MB DDR3, 8.836.1.0
4096MB RAM
Het is dus allemaal erg afhankelijk van met welk spel wordt getest.

Als laatste nog een vergelijking met Risen:
Laptop 1: 16,4 fps
AMD A-Series A6-3400M 1.4GHz
Radeon HD 6540G2, 1024MB DDR3, 8.836.1.0
4096MB RAM

Laptop 2: 15,6 fps
Intel Core i3 380M 2.5GHz
GeForce 315M (606MHz), 1024MB (790MHz) DDR3
4096MB RAM
Hier is weer met een andere processor getest, dus daar moet je ook weer opletten.
Uit deze en andere benchmarks wordt duidelijk dat de Radeon HD 6540G2 toch wel aanzienlijk beter is dan de GeForce 315M.
In sommige gevallen zal echter de laptop met de GeForce 315M toch betere prestaties leveren door de betere processor. Aangezien de GeForce 315M De Sims 3 grafisch aan kan, lijkt me dit het geval. De vraag is echter hoe groot deze verschillen zijn, in hoeverre de verschillen merkbaar zijn en of dit het verschil in prijs rechtvaardigt. Aangezien er geen benchmarks zijn met De Sims 3, is dit lastig te zeggen. Ik zou persoonlijk zeggen dat de betere processor het prijs verschil in dit geval niet waard is.


Over de andere Asus kan ik nog minder zeggen. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van de GeForce GT610MX die erin zou moeten zitten en ik kan 'm ook niet op de GeForce website vinden.
Het zou kunnen dat ze de nieuwe GeForce 610M bedoelen, maar dat lijkt me gezien de specificaties niet logisch (zie bijvoorbeeld de specificaties van de GeForce GT 540M ter vergelijking. Mocht het toch het geval zijn, dan zal ik zeker niet die laptop nemen. Zo'n 699 euro lijkt me te veel voor een laptop met een GeForce 610M.

Als laatste nog de MEDION P8202 D. Op de processor (AMD FX-8120) is allereerst niets aan te merken. Deze recente processor kan goed meekomen met de high-end processors op het moment. Als je enkel De Sims 3 en vergelijkbare spellen speelt, dan kan je er zeker 5 jaar mee vooruit. Het zit verder ook goed met het werkgeheugen.

De videokaart valt dan weer een beetje tegen. De Radeon HD 7450 is een verbeterde versie van de Radeon HD 5450. Afhankelijk van het feit of je de DDR3 of de GDDR5 zullen de prestaties iets beter zijn dan die van de Radeon HD 5450. Met deze videokaart is het mogelijk om De Sims 3 met uitbreidingen op medium/hoge instellingen te draaien (zie ook deze benchmarks. Sommige mensen met deze videokaart melden echter dat het filmen wat moeizaam gaat, maar dat ze voor de rest wel normaal kunnen spelen. Aangezien de Radeon HD 7450 erg recent is, zijn er nog geen specifieke benchmarks van bekend. Maar ik vermoed dat de prestaties iets hoger zullen liggen en dat het spel goed speelbaar is, tenzij je veel filmt. Als je voor dit systeem gaat, dan zou ik als ik jou was dan ook eerst even aankijken wat je ervan vindt. Mocht het iets tegenvallen, dan kan je er altijd nog voor kiezen om een iets betere videokaart erbij te kopen. Je kan al een videokaart die geschikt is voor De Sims 3 kopen voor zo'n 60 euro.

Je zou overigens nog de specificaties van je huidige laptop kunnen posten, zodat we een beetje een idee krijgen van wat niet meer fijn speelbaar is voor jou. Maar je kan het natuurlijk ook zelf een beetje inschatten door de specificaties met de systemen die je op het oog hebt te vergelijken met elkaar. Ik hoop in ieder geval dat mijn vergelijkingen je een beetje geholpen op de zoektocht naar een nieuw systeem.
Whoow, super wat een hoop informatie! Het duurde even voordat ik alles ontcijferd had maar ik snap het en kan er echt wat mee.

Momenteel speel ik de Sims op mijn laptop met de volgende dingen:
Toshiba Satellite P300
Windows Vista
Intel Core 2 Duo CPU T5550, 1.8Ghz
Geheugen 3070 MB Ram
Mobility Radeon HD 3470

De laptop is nu zo'n 4 jaar oud en werkt nog prima. Tuurlijk is hij iets langzamer geworden maar hij wordt echt elke dag gebruikt en vroeger ook uren voor spelletjes achter elkaar. Echt een super laptop is het. Helaas is hij sinds beestenboel niet meer echt fijn voor de Sims. Ik heb wat uitbreidingen eraf gehaald en speel nu met Sims+ambities+levensweg+beestenboel en ik heb wereldavonturen en na middernacht hier ook nog liggen maar dan werkt hij helemaal niet meer denk ik.

Hij begint heel goed, graphics zijn gewoon nog goed, je ziet alles gewoon gedetailleerd op medium instellingen alleen reageerd hij soms eens een keertje wat langzamer. Helaas als je het spel iets langer speelt gaat hij om de paar sims uur ongeveer 10 tot 15 sec vastlopen. Geluid blijft lopen alleen de tijd en beeld staat stil maar bijvoorbeeld de ZZZZ van wanneer ze slapen loopt wel door. Ik heb het in meerdere steden en gezinnen geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. Ik heb van de week nog m'n hele computer opgeschoond, de registerbestanden gecorrigeerd en hem laten defragmenteren maar daarna bleef hij hetzelfde.

In principe film ik nooit in de Sims, wel maak ik graag grote gezinnen die vele generaties doorlopen oftewel grote savebestanden. Het liefst maak ik dan dus ook grote kavels waar veel op staat. Verder doe ik wel eens wat downloaden van TSR en de sims shop die ik graag in mijn spel wil hebben.
Mooi om te horen dat je wat aan mijn berichten hebt. :)
Die laptop is inderdaad nog redelijk voor De Sims 3, maar ik denk dat de systemen die je op het oog hebt voldoende zijn om het verschil goed te merken.

De processors zijn een stuk sneller dan je huidige, de laptops hebben (sneller) DDR3 RAM in plaats van vermoedelijk DDR2 RAM en grafisch zal je ook wel een verschil gaan merken.

Je kan zelf nog een beetje rondkijken bij de benchmarks van notebookcheck om de verschillen goed te zien: Met ctrl F kan je snel de pagina afspeuren naar de naam van een onderdeel. Bijvoorbeeld "T5550" als je op zoek bent naar de "Intel Core 2 Duo CPU T5550".

Succes nog met kiezen en mocht je nog met vragen zitten, dan kan je het altijd laten weten. :)