Hier kan je terecht voor al je De Sims 3 problemen of vragen over laptopaankoopadvies
Sinds anderhalf jaar probeer ik sims 3 te spelen. Op de een of andere manier kom ik nooit verder dan dat mijn sim naar de universiteit gaat. In de herfst is ze klaar en komt ze weer in haar thuiswereld. Waarna ze haar carrière kan starten, man, kids etc. En dan begint de ellende. Lagt de game van te voren wel af en toe, als ze thuiskomt is er gewoon niet meer te spelen. Ze lopen zo traag dat elke simpele activiteit uren kan duren. Gaan niet meer normaal door een deur maar draaien zich een paar keer in de deuropening om, om vervolgens wel weer in de goede richting te lopen. Als ze rennen lijken het de vliegende elven uit Supernatural wel en zo nog een hele waslijst aan problemen. Te veel om op te noemen. Zelf heb ik het idee dat des te meer haar wereld zich uitbreidt des te erger het wordt of dat het met de seizoenen te maken heeft. Ik heb werkelijk alle tips die ik maar kon vinden op de forums uitgeprobeerd. Niets helpt.

Verschillende malen met EA contact gehad maar die komen niet verder dan dat ik alle spellen moet deinstalleren en weer opnieuw moet installeren. Dit heb ik inmiddels al 7 x gedaan. Hoe vaak moet ik dat nog doen? Ik heb zelfs de computer naar fabrieksinstellingen teruggebracht en alles weer opnieuw geïnstalleerd.

Inmiddels ben ik de frustratie al voorbij en ben vooral woest. Ja, ik heb mods en cc in het spel gehad. Wel alles gecontroleerd met dashboard en custard en daarnaast ook stuk voor stuk in een testgame getest. Inmiddels speel ik al een poos met alleen overwatch om de routingerrors e.d. eruit te halen en de sims 3 store content. Ook dat helpt niet. Ben inmiddels al weer een aantal keren overnieuw begonnen.

Ik heb de volgende sims pakketten geinstalleerd: Basisspel, WA, Luxe Accesoires, Na middernacht, Levensweg, Beestenbende, Jaargetijden, studententijd en Exotisch eiland. Ik heb ook nog bovennatuurlijk en de sims 4 voor mijn dochter. maar niet geïnstalleerd.

Mijn computer die ik speciaal voor de sims heb gekocht heeft de volgende specificaties:
operating system: Windows 8.1 64 bit
Bios: 80.10
Processor: AMD A6-5200 APU met Radeon HD Graphics (4CPU, 2.0GHz) 8400 R3 series.
Geheugen: 8182 MB Ram
Availlable O.S. geheugen 7628 MB Ram
1598 mb used, 6429 available,
Direct X 11

Dit zou volgens mij ruim voldoende moeten zijn om de sims met uitbreidingen goed te kunnen spelen. Aankomend weekend komt er een computer techneut kijken of ik een extra betere graphics kaart erbij kan plaatsen. Maar ik vraag mij af of dat zin heeft of dat ik weer geld in een bodemloze put stort. Of dat ik het maar gewoon moet opgeven. Als iemand mij hier mee kan helpen, dan graag. O ja, mijn spel is up to date, versie 1.67 en ook zorg ik ervoor dat mijn computer geupdate is.

Advertentie

Mijn desktop, een HP is inmiddels nagekeken. Ik had van alles verwacht maar niet wat ik nu te horen heb gekregen. De specificaties zouden inderdaad prima voor de Sims 3 + uitbreidingen moeten zijn. Alleen een betere video kaart zou nodig zijn. Maar nu komt het: Mijn desktop blijkt een laptop te zijn vermomd als desktop. Het moederbord is veel kleiner dan normaal in een desktop. Meer zoals in een laptop. De desktop heeft externe voeding zoals een laptop. En tenslotte is er nergens een mogelijkheid om een extra grafische kaart aan te brengen. De kaart zit op het moederbord en als ik het goed begrepen heb ook niet te vervangen in verband met de voeding. Prima computer dus maar niet om te gamen.

Toen ik de computer kocht , heb ik naar de specificaties gekeken hier op de site. Maar hoe kun je weten dat de binnenkant niet goed is? Overbodig te zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben en me door de winkel opgelicht voel (Prima desktop die makkelijk veeleisende spellen aan kan!!!!!!!) . Ik heb geen geld om weer een computer te kopen. Dat duurt nog minstens een jaar voor ik genoeg gespaard heb. Voor mij is het spelen van de Sims over en uit en daar ben ik intens verdrietig om. Het was het enige spel wat ik graag speelde en mij hielp mijn gedachten te verzetten .
Vervelend dat je zoveel problemen hebt. Persoonlijk vind ik het ook raar dat de winkel je die desktop heeft aangeraden. Je hoort wel vaker dat het advies van winkels niet altijd even goed is, maar het is gewoon niet netjes om te zeggen dat zo'n systeem geschikt is voor games anno 2015.

Over je systeem
Spoiler: show
De AMD A6-5200 is een APU: een CPU (processor) gecombineerd met een GPU (videochip). Een geïntegreerde videochip kan soms redelijke prestaties leveren, maar de Radeon HD 8400 is niet zo goed. Het kan zeker oude games draaien, maar games die wat meer vereisen worden wat lastiger. APU's zijn over het algemeen ook niet bedoeld voor gamen maar lichtere taken zoals video's kijken e.d..

Als ik de site van AMD bekijk is de processor inderdaad oorspronkelijk bedoeld voor laptops. Volgens mij heb je een minitower (dit is een relatief kleine behuizing, afmetingen van bijvoorbeeld 38,5 x 16,8 x 36,6 cm vallen onder een minitower). Minitowers hebben meestal kleinere moederborden met minder aansluitingen. Maar aangezien je een laptopprocessor hebt kan het zo zijn dat er geen fatsoenlijk moederbord met een PCI Express (x16) aansluiting (om een andere videokaart te kunnen plaatsen) in zit. De Radeon HD 8400 is inderdaad niet te vervangen omdat dat onderdeel is van je processor, maar als je een apart PCI Express (x16) slot hebt, voldoende ruimte én een toereikende voeding dan kan je er eventueel wel een andere videokaart inzetten.

Ik heb op tomshardware een vergelijkbaar systeem tegen waar je wel een videokaart in kan zetten, dus er is een kans dat het mogelijk is. Niettemin moet je er wel de ruimte voor hebben (in de behuizing, de videokaart moet erin passen) en moet de voeding toereikend zijn. Dat kan nog wel eens een probleem worden als ik jouw verhaal lees. Bedoel je met een externe voeding een accu? Want in dat geval lijkt mij dat upgraden niet mogelijk of verstandig is. Je zou dan eigenlijk het moederbord, processor, voeding en waarschijnlijk ook het RAM moeten gaan vervangen en misschien zorgen voor betere koeling. Dan kan je eigenlijk beter een nieuw systeem kopen.
Voldoet je systeem aan de minimale vereisten?
Hoewel upgraden er zeer waarschijnlijk niet inzit is het ook handig om te kijken of het wel noodzakelijk is. De AMD Radeon HD 8400 wordt ondersteund door zowel De Sims 3 als De Sims 4. EA deelt deze videokaart (is technisch gezien geen videokaart, maar ik noem het voor het gemak maar even zo) in op lage instellingen bij De Sims 4. Stel bijvoorbeeld dat De Sims 3 en uitbreidingen ongeveer even zwaar zijn als De Sims 4, dan zou je dus formeel op lage instellingen moeten kunnen spelen.

De processor is niet geweldig goed, maar voldoet ook aan de minimale vereisten voor De Sims 3. En je hebt ook meer dan genoeg RAM. Het is dan ook eigenlijk maar de vraag of het spel echt beter gaat draaien met een betere videokaart. Er zijn genoeg mensen die geweldige systemen hebben en jammer genoeg alsnog problemen hebben met De Sims 3.

Wat je zou kunnen proberen
Ik lees dat je al veel hebt geprobeerd en ik vrees dat er ook geen gemakkelijke oplossing is. Allereerst zou je aparte saves kunnen gaan maken. Je zegt dat de problemen vooral beginnen na het terugkeren van de universiteit (je bent overigens niet de enige met problemen daarmee) dus het lijkt mij in ieder geval handig om een aparte save te maken voordat je naar de universiteit gaat. Mocht na afloop het spel slechter werken, dan heb je in ieder geval nog je andere save.

Verder raad ik aan Any Game Starter te gaan gebruiken. Aangezien je systeem niet heel ruim aan de vereisten voldoet is het misschien beter om niet in elke save met alle uitbreidingen te spelen. Minder uitbreidingen zorgt vaak voor kortere laadtijden (van het spel en in CAS) en soms loopt het spel ook beter (minder lag/stabieler).

Verwijder verder af en toe de cachebestanden (zie tip 1 op deze pagina) en zet bepaalde opties uit zoals hier staat omschreven bij tip 6. Omdat je een Radeon videokaart hebt zou je anti-aliasing of randen zachter uit kunnen zetten (zie tip 6 op deze pagina). Je zou eventueel ook de aangepaste werelden van ellacharmed kunnen proberen, deze lossen veel problemen met werelden op.

Ik hoop voor je dat deze tips zullen helpen om De Sims 3 beter speelbaar te maken, want ik kan mij voorstellen hoe vervelend het is als het niet goed draait en dat je vervolgens ook nog eens tijden bezig bent met het vinden van oplossingen.
Bedankt voor jullie berichtjes. Ik wil nog even een update geven. Mijn zwager weet veel van computers en werkt daar ook mee, heeft voor mij onlangs een oude computer ge-update en aangepast voor een voor mij betaalbare prijs.
Deze computer gebruik ik nu naast de gewone, zeg maar dagelijkse computer, voor de sims 3. Alleen even telkens de kabeltjes wisselen maar dat is te doen want ik ben helemaal blij. Het spel loopt als een trein. De precieze specificaties weet ik zo niet maar het is een Intel. De grafische kaart is nu een AMD 4650 maar wordt binnenkort nog vervangen. Het besturingsysteem is gewoon weer windows 7. Ik heb geen problemen meer. Mijn sim is naar de universiteit geweest, heeft inmiddels man en kinderen. Loopt allemaal soepel. Alle uitbreidingen die ik in voorgaand bericht heb vermeld zijn geïnstalleerd en speel op hoge grafische instellingen. Ik heb zelfs voor het eerst met Exotisch eiland gespeeld. Was voorheen helemaal niet te doen. Nu loopt het met wat aanpassingen in de stad (sommige huizen veroorzaken vertragingen) gewoon soepel. Voor het eerst in anderhalf jaar beleef ik plezier aan het spel i.p.v. frustratie. Ik ben zo happy en natuurlijk ook een enorme bofkont met zo'n zwager. Eind goed al goed dus.