Hier kan je terecht voor al je De Sims 3 problemen of vragen over laptopaankoopadvies
Hallo!

Na bijna zeven jaar bewonderingswaardige service is het hoog tijd om mijn huidige laptop met een nieuwe te vervangen. De zoektocht naar een nieuwe laptop is echter iets dat me flink wat kopzorgen geeft en ik zou daarom jullie hulp erg op prijs stellen!

Naast het doorgaandse studie-gerelateerde gebruik wil ik heel graag mijn favoriete spel de Sims 3 met het uitbreidingspakket Beestenbende kunnen spelen, zonder snelheidsproblemen. Maar het blijkt nog best een uitdaging om uit te zoeken welke laptop dit spel nou echt aankan. Mijn oog is op enkele laptops gevallen en ik hoor graag of deze/welke van deze de Sims 3 met een uitbreiding aankunnen.

- Dell Inspiron 15r SE, i5-3210m processor, 6GB RAM, 750GB opslag, AMD Radeon HD 7730M (2GB), 15,6 inch Full HD scherm. Voor 750 euro. (gaat deze videokaart het trekken?)
- HP Pavilion DV6-7002ED, i5-3210m processor, 4GB RAM, 500GB opslag, NVidia GeForce GT 630M (2GB), 15,6 inch Full HD scherm. Voor 769 euro via bol.com. (is 4GB RAM wel genoeg en is de 630 krachtig genoeg?)
- Acer Aspire V3-771G-53216G75Maii, i5-3210m processor, 6GB RAM, 750GB opslag, NVidia GeForce GT 650M (1GB), 17,3 inch 1920 x 1080. Voor 799 euro via bol.com. (het merk :? een videokaart met maar 1GB dedicated RAM goed genoeg?)
- Acer Aspire V3-771G-53218G1TMaii, i5-3210m processor, 8GB RAM, 1TB opslag, NVidiaGeForce GT 650M (2GB), 17,3 inch 1920 x 1080. Voor 899 euro via bol.com. (again: het merk :? )

Wat vinden jullie van deze laptops met betrekking op Sims3? Acer is helaas niet het beste merk maar wel de betaalbaardere optie gezien de specs. Ik heb ook liever een 15,6 inch dan 17,3 maar ik moest een compromis sluiten gezien de andere parameters.

Hebben jullie misschien nog andere suggesties? Overigens: mijn budget via bol.com is hoger dankzij cadeaubonnen die ik voor die site heb. Via bol.com is 900 mijn budget, elders is mijn budget 700 - 800. Desktop computer is geen optie omdat ik constant reis tussen twee woningen.

Ik hoor echt héél graag van jullie! Alvast bedankt!

Advertentie

Veel weet ik niet, maar die Acer aspire is sowieso goed genoeg. Die is net iets beter dan mijn laptop en de mijne draait alle uitbreidingen tot bovennatuurlijk goed. Mijn ouders hebben dezelfde en die was bij de mediamarkt iets van €650,-.
Ze zijn allemaal krachtig genoeg om De Sims 3 en Beestenbende aan te kunnen.

- 4 GB RAM is meer dan voldoende, zeker als je met een 64-bit besturingssysteem werkt. RAM is op dit moment echter hartstikke goedkoop (weet niet zeker of dat ook voor laptop RAM geldt), dus misschien kan je zelf wat uitbreiden. Ik speel overigens zelf met 4 GB RAM (32-bit) met alle uitbreidingen, maar ik speel op een desktop. Het is dus niet nodig, maar als het even kan is een laptop met 6 GB RAM natuurlijk mooier.

- Alle videokaarten zijn goed genoeg voor De Sims 3 en Beestenbende.

De GeForce GT 630M is de minst snelle van de laptops die je genoemd hebt, maar deze draait in ieder geval De Sims 3 soepeltjes op hoogste instellingen. Een paar uitbreidingen zullen waarschijnlijk ook geen problemen opleveren.

De Radeon HD 7730M (2GB) zou in theorie sneller moeten zijn dan de GeForce GT 630M, maar dat hangt ook maar weer af van welke game je test en wat de overige specificaties zijn. Ik zou me er in ieder geval niet op blind staren, aangezien ze elkaar in de praktijk amper ontlopen.

Voorbeeld
Dirt Showdown, medium instellingen: 46,7 fps
Schenker Xesia M501
Intel Core i7 2630QM 2GHz
GeForce GT 630M (672MHz), 1024MB (900MHz) Shadertakt: 1344 MHz, DDR3-VRAM, ForceWare 296.10
4096MB RAM

Dirt Showdown, medium instellingen: 56,5 fps
Inspiron 17R (5720)
Intel Core i5 3210M 2.5GHz
GeForce GT 630M, 1024MB GDDR5, ForceWare 90.70
6144MB RAM

Dirt Showdown, medium instellingen: 59 fps
Asus N56VM
Intel Core i7 3720QM 2.6GHz
GeForce GT 630M (897MHz), 2048MB (900MHz) DDR3, 96 Cores, 290.47
8192MB RAM

Dirt Showdown, medium instellingen: 45 fps
Inspiron 15R SE
Intel Core i7 3612QM 2.1GHz
Radeon HD 7730M (575MHz), 2048MB (900MHz)
8192MB RAM


Dirt Showdown, hoge instellingen: 35 fps
Asus N56VM
Intel Core i7 3720QM 2.6GHz
GeForce GT 630M (897MHz), 2048MB (900MHz) DDR3, 96 Cores, 290.47
8192MB RAM

Dirt Showdown, hoge instellingen: 35,3 fps
Inspiron 17R (5720)
Intel Core i5 3210M 2.5GHz
GeForce GT 630M, 1024MB GDDR5, ForceWare 90.70
6144MB RAM

Dirt Showdown, hoge instellingen: 33 fps
Inspiron 15R SE
Intel Core i7 3612QM 2.1GHz
Radeon HD 7730M (575MHz), 2048MB (900MHz)
8192MB RAM

(meer fps is beter)
Uit bovenstaand voorbeeld met een ander spel wordt duidelijk dat ook de andere specificaties een rol kunnen spelen. Met een andere game kan alles net weer even anders uitvallen. De Radeon HD 7730M is bij dit spel zelfs iets trager ba de GeForce GT 630M, hoewel hij in andere spellen weer beter kan zijn.

- De GeForce GT 650M zou in theorie de beste moeten zijn. Bij de hoeveelheid vidoegeheugen is het bij deze kaart overigens meer van belang over welk type geheugen (DDR3 of GDDR5) het is dan de hoeveelheid. De GDDR5 variant is namelijk meestal een stukje sneller. Al vraag ik me af of je dat verschil gaat merken bij een spel als De Sims 3. Je ziet namelijk bij Dirt Showdown de prestaties namelijk nogal inzakken als de laptop over minder RAM beschikt (misschien is het ook de snelheid van het RAM, maar dat is niet te zeggen omdat dat niet vermeld is) of een andere processor. Blijkbaar is dat spel nogal afhankelijk van het RAM of notebookcheck heeft niet goed getest.


Dirt Showdown, hoge instellingen: 57,8 fps
GE60-i789W7H
Intel Core i7 3610QM 2.3GHz
GeForce GT 650M (745 - 835MHz), 2048MB (1000MHz) GDDR5-VRAM, ForceWare 295.93
8192MB RAM

Dirt Showdown, hoge instellingen: 56,2 fps
M14x R2
Intel Core i7 3720QM 2.6GHz
GeForce GT 650M (745MHz), 1024MB (1000MHz) Turbo bis 835 MHz, ForceWare 296.16
8192MB RAM

Dirt Showdown, hoge instellingen: 47 fps
Inspiron 17R-SE-7720
Intel Core i7 3610QM 2.3GHz
GeForce GT 650M (745MHz), 2048MB (1000MHz) GDDR5, nvlddmkm 8.17.12.9637
6144MB RAM

Dirt Showdown, hoge instellingen: 39,3 fps
N76VZ-V2G-T1037V
Intel Core i7 3610QM 2.3GHz
GeForce GT 650M (835MHz), 2048MB (900MHz) DDR3, Turbo do 950 MHz, dodatkowo Intel HD Graphics 4000, ForceWare 96.16
6144MB RAM

Kortom, de volgorde van mijn voorkeur qua specificaties van laag naar hoog:
HP Pavilion DV6-7002ED - Dell Inspiron 15r SE 0 - Acer Aspire V3-771G-53216G75Maii - Acer Aspire V3-771G-53218G1TMaii

Maar ik ben zelf ook niet zo'n fan van Acer voor laptops.
Persoonlijk lijkt me de Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH een goede optie. Deze is 800 euro bij onder meer de Dixons, Dynabyte, MyCom, Computerland en Paradigit en heeft de volgende specificaties:
Beeldschermresolutie van 1920x1080 (wel een glanzend scherm)
Intel Core i5-3210M processor
8 GB DDR3 1600 MHz RAM
GeForce GT650M met 2 GB GDDR5 videogeheugen
500 GB harde schijf
Windows 8 64-bit

Je moet alleen wel van de uitstraling van die laptop houden. Hier volgen nog wat alternatieven:
- Asus N56VM-S4107V (veel laptops uit de N56 VM serie zijn erg goed, maar soms lastig of niet meer leverbaar)
- Toshiba Satellite L855 of Toshiba Satellite L850
- Asus R500VM-SX142V
- Lenovo IdeaPad Z580-M81DFMH
- Lenovo IdeaPad Z500-MBYDKMH
- Lenovo Thinkpad Edge E530 (NZQA3MH) (deze heeft een kleine SSD, wat handig is voor de opstarttijd als je tenminste het OS daarop zet. Aan de andere kant is het misschien ook weer niet helemaal handig omdat de Sims 3 standaard de spelbestanden parkeert op de eerste schijf.)
- Medion Akoya P6633

De Dell Inspiron 15R SE die jij noemde lijkt me verder ook geen verkeerde optie. Alle laptops lijken ook best veel op elkaar, dus je kan het beste de laptop nemen waar jij je het beste bij voelt. :)
Ontzettend bedankt voor je reactie Nefje! Wat een hoop informatie, daar ben ik je echt heel dankbaar voor. :D

De Lenovo die je aanraadde is qua specs voor mij de ideale laptop, zéker gezien mijn budget, dus heel erg bedankt voor de suggestie. Ik had niet gedacht dat ik zoiets zou kunnen vinden. Ik was zelf ook nooit op Lenovo gekomen omdat ik niet bekend ben met dat merk, maar dat merk is dus wel goed?

Ik moet er nog even een paar nachtjes over slapen, maar ik denk dat het de Lenovo gaat worden. Bij Acer heb ik gewoon een naar onderbuikgevoel en die schermen vind ik eigenlijk te groot. Mijn huidige laptop van HP heeft bewezen dat dat een zéér goed merk is (in mijn ervaring) maar het lijkt wel alsof je daar buitensporig voor het merk betaald, met relatief mindere specs. En die Dell kan gewoon niet op tegen die Lenovo.

Echt heel erg bedankt voor je hulp! :)
Graag gedaan. :) Tweakers raadt de Lenovo Y580 aan in hun BBG, vandaar dat ik er zo op kwam (De Y580 is natuurlijk een ander model, maar ben even verder gaan zoeken naar een iets goedkoper model). Persoonlijk heb ik ook geen ervaring met dat merk, maar meestal is wat Tweakers aanraadt wel goed. Als ik zo een beetje rondkijk is Lenovo wel een aardig merk, maar de bouwkwaliteit kan wel wat verschillen per model (ThinkPad serie schijnt bijvoorbeeld veel robuuster te zijn). Aangezien de Y500 best veel lijkt op de Y580 (waarschijnlijk een goedkoper model met ander uiterlijk in dezelfde serie), denk ik dat de kwaliteit ongeveer hetzelfde is. En volgens mij zijn ze daar wel positief over hoewel ze denken dat de Asus N56VZ beter is: "Daarnaast zou de bouwkwaliteit van deze notebook wat beter zijn." Hier kan je ook een productreview vinden van de Y580 (wel van de duurste variant in die serie volgens mij).

Kortom, zoals iemand in dit topic op Tweakers ook al aangeeft:
"Ik heb nog geen reviews kunnen vinden over de Y500 dus ik weet niet wat voor scherm er in zit, hoe de temperatuur en de bouwkwaliteit etc is, maar als het in lijn met de Y580 ligt dan zal dat wel goed zitten. "

In dat topic zie je ook dat er getwijfeld wordt tussen de Dell 15R SE, Lenovo Y500 en de Asus N56. Alleen zijn de laptop in de Asus N56 serie steeds lastiger verkrijgbaar, dus inmiddels niet meer een realistische optie (tenzij je ergens nog wel een goed model uit die serie weet te vinden natuurlijk).

Van de Dell Inspiron 15R SE lijken me de goedkoopste twee modellen het meest aantrekkelijk: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/fs
De derde heeft wel een wat betere processor, maar denk niet dat ie het verschil waard is. Persoonlijk lijkt de tweede van 799 mij het mooiste. Voor 799 wordt er echter terecht opgemerkt dat je beter voor de Lenovo kan gaan omdat die sneller is. Volgens mij is het scherm van de Dell overigens wel mat tegenover glanzend bij de Lenovo. Ik weet niet wat je liever hebt.

Tot en met 5 december 2012 kan je echter de de Dell 15R SE wat goedkoper krijgen:
Topic: Dell Waardebonnen Topic - Deel 2
Korting via Dell site (5% op de 15R SE)
EPP korting is toe te passen door tijdens aanpassen van systeem aan het einde van de URL nldhs1 te veranderen in nlepp1.

Epp korting is dus zoals gezegd in 2% of 5%, je krijgt tot en met 699,-- 2% korting, met een €50,- kortingsbon op de goedkoopste kom je dus op €699,- uit. Dus daarom dat het verstandig is om er een hoesje á €8,- bij te doen zodat je in de 5% zone komt.
bron: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 2#39323322

Ze hebben het hierboven nog over een 50 euro kortingsbon, maar die is er op het moment volgens mij niet. Die schijnt wel regelmatig terug te komen als ik het zo lees.

Zo te zien krijg je in ieder geval bij de 15R SE tot en met 5 december een gratis externe harde schijf. Met de EPP korting komt de prijs dus op 760 voor de 15R SE (de tweede met 8 GB RAM en 1 TB). Met shopkorting kan je nog 7% cashback krijgen op de ordewaarde exclusief BTW (dat zou ongeveer 40 euro zijn volgens mij als je uitgaat van het bedrag inclusief kortingsbon en anders bijna 44 euro als ik het goed heb). In dat geval kom je op 716 uit (EPP + shopkorting), maar daar moet je dan wel weet wat meer moeite voor doen. Misschien komt ook nog voor 5 december de 50 euro kortingsbon terug en die is volgens de berichten te gebruiken in combinatie met de EPP korting. Hier komen volgens mij alleen nog wel verzendkosten bij. Maar als je 'm zo goedkoop kan krijgen verandert dat natuurlijk behoorlijk de keuze. Zeker aangezien je er nog een externe harde schijf bij krijgt. Persoonlijk zou ik in dat geval genoegen nemen met de prestaties van de AMD Radeon HD 7730M. Gelukkig heb je nog een paar dagen om even alles goed uit te zoeken/te vergelijken en om er natuurlijk nog even over na te denken. :)
Hi Nefje! Bedankt voor weer een super reactie!

Ik moet er inderdaad nog even over nadenken, maar ik heb het vermoeden dat het de Lenovo y500 gaat worden. Ik moet bekennen dat ik wel een beetje verliefd ben geworden op het ontwerp en hoewel de AMD Radeon 7730 een degelijke videokaart is, krijg ik persoonlijk toch een beter gevoel bij de GeForce. In mijn huidige laptop zit ook een GeForce (ik MOEST destijds een GeForce hebben en niks anders) en die heeft al die jaren bovenmatig gepresteerd en is inmiddels eigenlijk zo'n beetje het enige aan deze oude laptop waar ik me niet aan dooderger. Dus ik denk dat door die positieve ervaring de geschiedenis zich gaat herhalen en ik weer persé een GeForce wil ;)

Het scheelt ook dat ik nét (sinds enkele maanden) een nieuwe externe harde schijf heb en als iemand die daarvoor altijd prima geleefd heeft met de gelimiteerde 160GB van mijn oude laptop voel ik me niet echt verleid door extra opslagcapaciteit. Typish zo'n gevalltje van: het ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt ;) Hetzelfde geld voor het glanzende scherm van de Lenovo. Die kwaal deelt hij met mijn huidige laptop, maar ik heb mijn kamers dusdanig ingericht dat die reflectie geen noemenswaardig probleem vormt.

Ik ga er nog wat nachtjes over malen om echt zeker te zijn van mijn keuze.

Echt ontzettend bedankt voor je hulp en je suggesties! Je bent zo behulpzaam geweest. Ik vind het echt ontzettend vriendelijk en ik kan je niet vaak genoeg bedanken. Thank God voor het internet en de mensen die je er tegen komt :)
Geen probleem. :) Ik zag toevallig in dat topic staan dat de Dell een stuk goedkoper kon, dus het leek me wel handig dat je dat in ieder geval wist. Zo kan je tenminste bewust een keuze maken zonder achteraf te zitten van: 'had ik dat nou maar eerder geweten'. Succes in ieder geval nog met je keuze! Beide laptops zullen goed moeten zijn voor De Sims 3 (en uitbreidingen), dus je zit waarschijnlijk goed welke je ook kiest. :)

Update: Heheh, ik kijk net op Tweakers en zie dat ze ook de Lenovo Y500 aanraden in hun BBG van december: http://tweakers.net/reviews/2851/5/note ... ndruk.html