Informatie en tips over De Sims FreePlay. Stel hier je vragen over het spel en vind nieuwe buren in het De Sims FreePlay burentopic.
Hallo allemaal,

Sinds gisteren krijg ik ineens tientallen vriendschapsverzoeken per dag voor Facebook binnen van over de hele wereld. Voordien was dit gemiddeld iets van 1 per week, van vrijwel uitsluitend Nederlandstalige Sims Freeplay spelers.

De uitnodigingen lijken legitiem, want hun Facebookpagina's bevatten over het algemeen wel informatie / foto's m.b.t. Sims Freeplay. Degenen die ik heb toegevoegd, verschijnen meestal ook in mijn burenlijst en die steden zijn gewoon te bezoeken.

Na wat zoeken op internet doet me dit sterk denken aan het FaceBook Friends Request virus, met dit verschil dat er geen vriendschapsverzoeken via mijn PC verstuurd worden, maar dat ik ze zelf binnenkrijg.
Een echte oplossing ben ik niet tegengekomen. Er wordt o.a. de suggestie gedaan om alleen vriendschapsverzoeken te accepteren van vrienden van vrienden. Maar alle verzoeken die ik binnenkrijg, hebben minimaal 1 gemeenschappelijke vriend, dus dat gaat niet helpen.

Voor de zekerheid heb ik mijn PC gescand op malware, maar niets gevonden. Het lijkt ook eerder dat degenen die mij een vriendschapsverzoek sturen een virus hebben, maar dan is de vraag waarom alles naar mij gestuurd wordt. Ik zou verwachten dat er dan heel veel mensen last van moeten hebben, maar heb daar vooralsnog niets over gelezen.

Het is erg vervelend, want ik krijg behalve de vriendschapsverzoeken op mijn Facebookpagina, voortdurend pop-ups op mijn bureaublad en emails in mijn mailboxen wat een hoop extra tijd kost. Ook weet ik niet welke verzoeken ik op dit moment serieus kan nemen.

Zijn er meer mensen die hiervan last hebben of hebben gehad?
Als iemand suggesties heeft of meer informatie hierover, dan hoor ik het graag. Ik weet op dit moment echt niet wat ik ermee aan moet.

Facebook is momenteel mijn enige optie om buren te krijgen, mijn verouderde iPhone werkt niet met Gamecenter. Dus Facebook in zijn geheel verwijderen, is niet echt een optie.
Momenteel voeg ik niemand meer toe, tenzij dit uitdrukkelijk gevraagd wordt via dit forum of via mijn Facebookpagina.

Advertentie

Sim Plist » 17 dec 2019, 22:52 schreef:Hallo allemaal,

Sinds gisteren krijg ik ineens tientallen vriendschapsverzoeken per dag voor Facebook binnen van over de hele wereld. Voordien was dit gemiddeld iets van 1 per week, van vrijwel uitsluitend Nederlandstalige Sims Freeplay spelers.

[...]

Facebook is momenteel mijn enige optie om buren te krijgen, mijn verouderde iPhone werkt niet met Gamecenter. Dus Facebook in zijn geheel verwijderen, is niet echt een optie.
Momenteel voeg ik niemand meer toe, tenzij dit uitdrukkelijk gevraagd wordt via dit forum of via mijn Facebookpagina.
Wat vervelend zeg! Ik heb er geen last van maar ik zit ook heel bewust niet meer het Facebook van die creep Zuckerberg (Instagram en WhatsApp zijn ook van hem). MeWe.com is een perfecte vervanger voor Facebook en de uitvinder van het www probeert hiermee het internet te repareren.

Is het een optie om een aantal van de mensen die jou een uitnodiging sturen te vragen of zij dit bewust hebben gedaan? Verder is er, dacht ik, in Facebook wel een optie om even tijdelijk uit te zetten dat je vriendschapsverzoeken kunt ontvangen toch? Of in elk geval beperken tot alleen van vrienden van vrienden. Dan wordt het even een iets minder gekkenhuis.

Het klinkt allemaal als een bot. Even speculeren: wellicht nep-accounts om de verkiezingen te beïnvloeden oid die zo aan een groot aantal ‘vrienden’ komen waardoor ze meer ‘legit’ lijken?

Ik zou verder blijven zoeken op internet of meer mensen hier last van hebben (of nog gaan krijgen).

PS: een nadeel van het nieuwe Gamecenter vind ik dat je je 06 of e-mailadres moet delen met mensen. Dat is best privacygevoelige info omdat het ook gebruikt wordt om in te loggen. Het lijkt alsof Apple hier niet zo goed over heeft nagedacht. Het is ook onnodig, uitnodigen had gewoon moeten kunnen via de gebruikersnaam omdat deze gegevens bij Apple bekend zijn.

Ik vond dit op internet, dus wellicht moet je een van je nieuwste Facebook-“vrienden” ontvrienden: https://www.quora.com/If-I-see-a-sudden ... riend-list" onclick="window.open(this.href);return false; Ik hoop dat dit helpt, sterkte ermee.
Bedankt voor je reaktie!
Belle schreef:MeWe.com is een perfecte vervanger voor Facebook en de uitvinder van het www probeert hiermee het internet te repareren.
In principe maak ik geen gebruik van social media, maar ik heb destijds een Facebookaccount aangemaakt vanwege dit spel. Dus meer als noodzakelijk kwaad :lol:
Belle schreef:Het klinkt allemaal als een bot. Even speculeren: wellicht nep-accounts om de verkiezingen te beïnvloeden oid die zo aan een groot aantal ‘vrienden’ komen waardoor ze meer ‘legit’ lijken?
Of om spelers daarna via de chat te scammen of informatie te verzamelen om hun account te hacken.
Belle schreef:Is het een optie om een aantal van de mensen die jou een uitnodiging sturen te vragen of zij dit bewust hebben gedaan?
Ik heb het zojuist iemand gevraagd die zelf (engelstalig) een chat opstartte met "hii". Ik hield (en hou) er rekening mee dat dit een scammer is. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik ben liever wat te wantrouwig in dit soort gevallen.
Hij dacht voor het eerst een tijdje na bij deze vraag en antwoordde dat ik in zijn vrienden-suggestielijst opdook.
Het lijkt mij vreemd als ineens zoveel mensen mij gaan uitnodigen via hun suggestielijst, dus het verklaart voor mij niet waarom ik zoveel vriendschapsverzoeken krijg.

Daarna vroeg hij waarom ik al die vragen stelde. Ik ben daar gewoon open over geweest en heb mijn vermoedens van een virus geuit. Zijn resolute antwoord "no" wekt bij mij ook weer argwaan, maar het kan natuurlijk zijn dat hij dacht dat ik hem van boze opzet verdacht, dus heb dit daarna nog wat toegelicht. Het gesprek verliep verder vriendelijk, maar dat zegt natuurlijk niks.
Hij gaf ook een link naar een vriendengroep voor de Sims Freeplay en vroeg me of ik wou "joinen", maar heb toch vriendelijk bedankt om op een link te klikken.

Misschien dat ik nog wat nieuwe vrienden ga polsen als ik tijd heb en wellicht met een oude PC, virtuele machine en VPN die link eens ga napluizen.
Belle schreef:PS: een nadeel van het nieuwe Gamecenter vind ik dat je je 06 of e-mailadres moet delen met mensen.
Inderdaad, dit is ook destijds voor mij reden geweest om een Facebookaccount aan te maken.
Belle schreef:Verder is er, dacht ik, in Facebook wel een optie om even tijdelijk uit te zetten dat je vriendschapsverzoeken kunt ontvangen toch? Of in elk geval beperken tot alleen van vrienden van vrienden.
Alleen dat laatste. Helaas hebben alle nieuwe vrienden minimaal 1 gemeenschappelijke vriend, dus die beperking gaat niks uithalen. Het lijkt mij sterk op een verbeterde versie van het "FaceBook Friends Request virus", waarbij die beperkte instelling dus niets meer uithaalt.
Belle schreef:Ik vond dit op internet, dus wellicht moet je een van je nieuwste Facebook-“vrienden” ontvrienden:
Ja, het zal wel even tijd kosten om uit te zoeken, maar ik ben toch van plan om alle nieuwe vrienden van de afgelopen dagen te ontvrienden en ze uit Messenger te verwijderen (wordt helaas automatisch toegevoegd).
Nadat ik in 2 dagen tijd ca. 50 vriendenverzoeken heb gehad, stopte de stroom ineens :o .

Enkele dagen geleden heb ik op Facebook wel een omslagfoto toegevoegd van de Sims Freeplay. Ik vraag me toch af of dit ervoor gezorgd heeft dat ik ineens over de hele wereld vindbaar werd.
Hoe dan ook, de spelers die zich hebben aangemeld lijken toch legitiem, ik zie de meesten die ik had toegevoegd ook als buur. Ik heb daarom maar stuk voor stuk de overige verzoeken bekeken en uiteindelijk de (meeste) verzoeken geaccepteerd.

Hoewel de plotselinge stroom veel doet denken aan het werk van een "bot", is het enige doel dat ik kan bedenken (en wat vermoedelijk ook het doel van dat "FaceBook Friends Request virus" was) om te proberen iemand te scammen of te hacken door gebruik te maken van de chat.
We zullen zien, bij mij zijn ze dan toch aan het verkeerde adres. Maar voorlopig ga ik er maar van uit, dat het toevoegen van de omslagfoto mij meer vindbaar gemaakt heeft.
Mocht het aantal verzoeken vaker weer uit de hand gaan lopen, dan ga ik toch proberen of het helpt om die afbeelding weer weg te halen.