Heb je De Sims 4 problemen of vragen over laptopaankoopadvies? In dit forum kan je om hulp vragen of medeSimmers helpen met hun problemen.
In dit topic kan je jouw ervaringen delen hoe De Sims 4 draait op jouw systeem. We hopen hiermee andere spelers een globaal idee te geven welke prestaties ze kunnen verwachten met bepaalde specificaties.

Het is handig als je in je bericht naast de spelervaring (beschrijving van hoe het spel draait en op welke instellingen) in ieder geval het volgende zet:
- Processor:
- RAM:
- Videokaart:

En eventueel:
- Beeldschermresolutie waarmee je De Sims 4 speelt:
- printscreen van de instellingen waarop je De Sims 4 speelt (als deze lager zijn dan ultra)

Advertentie

Ik speel de Sims 4 op een desktop; de HP Pavillion H8-1010nl.
Processor: Intel Core i5-2310
RAM: 6 GB
Videokaart: GeForce GTX 550i

Hier een printscreen van mijn instellingen:
Afbeelding

Zoals je kunt zien staat alles zo'n beetje op ultra instellingen. Het spel laadt erg snel en het loopt soepel. Ik heb nog geen last gehad van lag of iets dergelijks, dus ik ben erg blij met hoe het spel loopt :D
Ik speel op een Medion desktop, Windows 8.1
Processor: intel i5-3350 3.10GH
RAM: 8 GB
Videokaart: NVIDUA GeForce GTX 650

Het spel werkt perfect, geen installatie problemen geen crashes :)
Speel het spel met standaard beeld instellingen.
Veel laptops hebben tegenwoordig "switchable graphics", dus een grafische kaart voor het gewone huis-, tuin- en keukenwerk en 1 grafische kaart voor de wat zwaardere spellen.
Nu heb ik geconstateerd dat, hoe je ook aan de instellingen morrelt en je zelfs de zwaardere kaart als standaard instelt, de sims-4 ALTIJD de zwakkere kaart kiest.

Voor laptop-bezitters met switchable graphics, vergelijk de Config bestanden maar eens:
Mijn Documenten - Electronic Arts - de Sims 3 - DeviceConfig
Mijn Documenten - Electronic Arts - de Sims 4 - Config

Dit is dan naar mijn mening een grove nalatigheid van Electronic Arts waardoor bezitters van de meestal wat duurdere laptops problemen zullen ondervinden. De veel gebruikte Intel HD Graphics serie is niet echt lekker geschikt voor de Sims-4.

Misschien iets voor Pinguintech om dit aan Electronic Arts te melden ?
Dit 'probleem' was er ook al bij De Sims 3, zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.pinguintech.nl/forum/viewtop ... f=14&t=469

Meerdere mensen zeggen dat Deviceconfig de Intel grafische oplossing aangeeft terwijl ze wel tussen de 100 en 150 fps halen op hoge instellingen in De Sims 3. Het lijkt mij dus eerder dat de log in sommige gevallen niet klopt. Ik zeg niet dat automatisch hetzelfde geldt voor De Sims 4, maar ik krijg eerder de indruk dat de log ook bij De Sims 4 niet altijd correct is.
Ik heb niet zulke goede ervaringen met het spelen van Sims4 op mijn systeem.
Met alle instellingen op laag kan het spel redelijk soepel gespeeld worden. Weinig lags, en vergeleken met Sims 3 wordt het spel best snel geladen. Maar als er een laadscherm komt tussen locaties duurt die oneindig lang.
Lage instellingen op mijn systeem hebben rare bijwerkingen, zoals dat brillen in de avatar er paars uitzien en dat Sims op de achtergrond er als Aliens uitzien met rare lange armen, zoals de baby's er in het begin uitzagen. Zodra ze dichterbij komen zijn ze weer normaal.

Ik gebruik een standaard Asus laptop die draait op Windows 7 die niet is ingericht op spellen.
- Processor: Intel64 family6 model 37 stepping5
- RAM: 4096mb
- Videokaart: IntelHD graphics (core i3)

Ik hoor dat er mensen zijn met laadschermen van maar 5 seconden. Ik ben erg benieuwd wat zij gebruiken, want mijn laptop begint te rammelen en is misschien aan vervanging toe (jeuj).
Als ik naar het laptopadvies van augustus kijk en de reacties van goedlopende systemen hierboven denk ik aan de Hp Pavilion 15-p035nd - ook omdat een "SSD" blijkbaar beter presteert. Maar technische termen duizelen mij altijd een beetje en in het laptop-advies staat dat bovengenoemde laptop een SSHD heeft (is dat hetzelfde als een SDD?) en bij de beschrijving van Mediamarkt staat dat het een HDD heeft maar met expresscache en ik weet echt niet of dat hetzelfde is?
In dit topic op het officiële forum kan je wat ervaringen lezen van mensen met een SSD en harde schijf. De resultaten variëren heel erg: soms zijn zelfs de laadtijden van mensen met een harde schijf korter dan mensen met een harde schijf. Maar dat wordt veroorzaakt doordat de vergelijking niet helemaal klopt: de persoon met een harde schijf test met "free of gallery content" en waarschijnlijk een nieuwe savegame waardoor hij ongeveer 5 seconden haalt. De topicstarter met een SSD (in een laptop) zegt ongeveer 13-17 seconden te halen, maar hij/zij heeft waarschijnlijk al even gespeeld en misschien dingen gedownload etc.

DarkAmaranth1966 schreef:Yeah, with a virgin game I can do it - no gallery content, offline so no thumbs, no saves, nada. now actually play and I hit 4-7 secs about a sim week into a game, up to 8-9 with mods, CC, gallery content and, online.
Kortom: de laadtijden zullen hoe dan ook oplopen en ook niet iedereen met een SSD haalt deze tijden. Elke SSD is natuurlijk ook weer anders (de ene is sneller dan de ander) en het is ook lastig om savegames met elkaar te vergelijken. Persoonlijk raad ik nog steeds een SSD aan, maar ik geef dit maar alvast aan om je geen verkeerde indruk te geven.

SSHD
Meestal zetten we bij laptops met een SSHD (of SSD) een linkje naar dit artikel, dat waren we dit keer vergeten. Daar vind je een uitleg over het verschil tussen een SSD, een SSHD en Caching SSD. Ik ben het met je eens dat de termen op elkaar lijken en sommige webshops gebruiken de termen ook door elkaar wat het alleen maar verwarrender maakt.

HP zegt dat het een hybride schijf is (ofwel een SSHD):
Extra snelle Hybrid Disc: 1 TB met 8 GB Flash geheugen
Bron: http://store.hp.com/NetherlandsStore/Me ... tech-specs

Even later maken ze weer een onderscheid tussen de 'vaste schijf' en 'Flash-cache' waardoor je het idee krijgt dat het geen hybride schijf is. Ik denk dat dat de reden is dat Media Markt het als "1 TB HDD + 8 GB ExpressCache" omschrijft terwijl het eigenlijk een SSHD (combinatie van harde schijf en SSD die alleen voor caching is bedoeld) is. En waarschijnlijk deels ook omdat de gemiddelde consument niet precies weet wat een SSHD is.

Kortom: ja, een SSHD is wat anders dan een SSD en zal ook minder goede prestaties leveren. Ik heb echter nog geen berichten voorbij zien komen van de ervaringen van mensen met een SSHD. Daardoor is het lastig om te zeggen of dat echt een aanrader is om je laptop op uit te kiezen (natuurlijk niet het belangrijkste, maar bijvoorbeeld wel een voordeel ten opzichte van een laptop met globaal dezelfde specificaties zonder SSHD) of dat het meer een leuke extra is of dat het alleen maar gevoelsmatig sneller klinkt (hoewel in dat geval een SSHD voor andere taken/programma's mogelijk wel voordelen kan bieden).

Een andere optie kan eventueel nog zijn om een laptop te kiezen waarbij een SSD kan worden toegevoegd en die zelf dan kopen en inbouwen (of eventueel laten doen maar dat is best prijzig). Maar aangezien een SSD ook niet gratis is is het maar de vraag of het prijsverschil het je waard is.
Hartelijk bedankt, echt supertof dat je hierover zo uitgebreid informeert. En sorry dat je in herhaling moest vallen omdat ik dat artikel over SSD, caching SSD en SSHD niet had gezien. Ik ben me nu aan het inlezen, en denk dat ik begin te begrijpen wat de verschillen zijn.
Ik ben blij dat ik het gevraagd heb en niet meteen naar de mediamarkt ben gerend, want inderdaad denk ik niet dat SSHD het verschil had gemaakt. Nog even een weekje nadenken, puzzelen en zoeken wat het dan wel gaat worden, want SSD kaarten met redelijke capaciteit hebben wel hun prijskaartje.

Nog even een update:
Ik heb een handige video gevonden "SDD in laptop bouwen" (voor dummies zoals ik) en dat ziet er niet moeilijker uit dan het in elkaar zetten van een Ikea kast (wat soms ook lastig kan zijn, maar goed).
Dit zelf doen maakt een keuze voor een laptop denk ik wel makkelijker, omdat de systemen waar een grote SDD kaart in zit (naast een harde schijf) vaak weer toeters en bellen hebben die je verder niet nodig hebt voor de Sims maar wel starten bij 1000 euro.
Graag gedaan. Vooral de SSHD is inderdaad vrij lastig in te schatten.

Vandaag las ik bijvoorbeeld deze praktijktest van Tweakers:
Om ook real-life situaties als games te testen, hebben we savegames van Battlefield 4 en Crysis 3 verschillende malen geladen met de hdd, hybride drive en ssd. De verschillen in BF4 bleken echter totaal niet significant. Ongeacht het opslagmedium duurde het laden op onze laptop ongeveer 40 seconden. Met het laden van Crysis zagen we bij de ssd wel een lichte verbetering: van 26 seconden voor de hdd en shdd naar 21 seconde voor de ssd.
Zo zie je maar weer dat de verschillen tussen games erg groot kunnen zijn. Je kan dus pas echt iets zeggen over de verschillen voor De Sims 4 als het echt goed is getest. En de SSHD lijkt ook voor het laden geen verschil op te leveren als ik dit bericht van Tweakers zo zie. Ergens wel logisch omdat er dan nog niets in de cache zit, maar wellicht dat het laden in het spel (reizen naar een andere kavel) dan wel sneller gaat. Maar het blijft vooralsnog speculatie.

Qua SSD inbouwen heb je helemaal gelijk. Daarom zie je ook veel mensen een niet extreem dure laptop (600-800) kopen waar ze vervolgens zelf een SSD inzetten. Het is bij een laptop wel iets lastiger dan bij een desktop, maar SSD's zijn inderdaad nog niet zo gebruikelijk en om nou meer dan 1000 euro uit te geven voor een laptop met SSD is ook wat overdreven als De Sims 4 het zwaarste programma is dat je wilt gaan draaien.

Update: ja, ik ben ook een hele tijd al van plan het een en ander te testen. Maar ben er nog niet aan toe gekomen om dat goed te testen. Maar het zal leuk zijn als je jouw resultaten wilt delen. :)