Heb je De Sims 4 problemen of vragen over laptopaankoopadvies? In dit forum kan je om hulp vragen of medeSimmers helpen met hun problemen.
Een Programma van Eisen, oké. Poeh. Nou, daar gaan we!

[*] Opslag. Wat opslag betreft eis ik (klinkt erg streng zeg haha) minimaal 265 GB, maar meer is altijd mooi meegenomen. Als er bijvoorbeeld twee laptops zijn waarvan de ene 256 GB opslag heeft en 500 euro kost, en de ander heeft 512+ opslag en kost 600 euro (het enige verschil tussen de twee is dus de opslagcapaciteit), dan ga ik voor de duurdere met meer opslag (als hij nog in de prijsklasse valt natuurlijk). Hoop dat dat een beetje duidelijk is haha.
[*] Schermresolutie. Wat schermresolutie betreft eis ik eigenlijk gewoon 15,6 inch. Volgens mij (ik ben natuurlijk een leek) is dat een hele goede resolutie omdat het wel HD is (toch?), maar hij is niet zo log. Daarnaast past hij dan (denk ik) in het laptopvak van m’n rugzak! Misschien. Net.
[*] Prijs. Na even nadenken ben ik gegaan voor een absoluut maximum van 720 euro, dus mijn uiteindelijke prijsklasse zou dan 600-720 zijn (is dat te vaag? Nou ja ik denk dat het wel duidelijk is haha). Klinkt dat een beetje reëel?
[*] Accuduur. Op dit moment zit ik nog op de middelbare school en hoeft de laptop dus nauwelijks mee. De enige momenten dat ik mijn laptop meeneem is als ik ga oppassen (dit doe ik wel regelmatig), heel soms als ik bij een vriend aan schooldingen moet werken en ongeveer één keer per jaar of minder naar school. Ik kan natuurlijk niks zeggen over de toekomst, want als de laptop een beetje lang leeft gaat hij ook nog na mijn middelbare schooltijd mee (ik moet nog drie jaar). En dan weet ik het natuurlijk niet :D Maar het is natuurlijk mooi meegenomen als hij een lange accuduur heeft.
[*] Gewicht. Gewicht is dus ook niet zo’n groot probleem, omdat ik niet veel met mijn laptop reis. Uiteraard kan ik weer niks zeggen over de toekomst haha. Maar opnieuw is het mooi meegenomen als het gewicht laag is.
[*] En nog een klein dingetje. Hier dacht ik aan toen ik dit aan het typen was. Ik weet niet veel over de gemiddelde levensduur van een laptop en of dat verschilt per laptop, maar het liefst heb ik een laptop die best een tijdje meegaat. Ik heb geen zin om over twee jaar weer de markt op te gaan om weer zoveel geld uit te geven, dus de laptop moet me echt wel een paar jaar bijstaan!

Dat was het PvE! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Daarnaast vond ik de vorige keer, met die min- en pluspunten, superfijn! Dus die kun je erin houden haha.

En nog één dingetje: ik ben zelf nog even op zoek gegaan en heb drie laptops opgeduikeld - nou ja, twee eigenlijk, want de ander heb ik al in m’n eerste berichtje gelinkt haha. Ik heb geen idee of ze goed zijn, maar ik link ze maar gewoon:
https://tweakers.net/pricewatch/1166305 ... ificaties/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://tweakers.net/pricewatch/1165349 ... ificaties/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://tweakers.net/pricewatch/1185401 ... ificaties/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat was 'm! Superfijn dat je nog wilt helpen haha. Ik hoor het wel!

Advertentie

Nou, bij deze. Met plus en minpunten. En een dag te laat. Ik leef nog steeds op koppen koffie, heb de afgelopen dagen bij elkaar opgeteld voor een kleine 10 uur mijn bed gezien, en heb nog steeds niet genoeg tijd gehad om er echt voor te kunnen zitten, dus begin ik bij laptops die jij al opgezocht hebt.

Als eerste de ASUS R753UQ-T4358T
  • Ik wil hier het liefst niet teveel woorden aan vuil maken, maar deze gaat m niet worden. Gewoon niet. Punt. Hij heeft naast de Geforce 940MX een processor met 2 kernen, en met jouw eisen zou ik toch zeker eentje nemen met 4 kernen. Daarnaast gaat de Geforce 940MX niet aan jouw eisen voldoen, omdat het een mid-range videokaart is en omdat de processor m dus ook niet kan optrekken vanwege onvoldoende rekenkracht. Ik denk dat de laptop ook heel warm gaat worden, stel dat je m wel gaat kopen. Dus nee, liever niet.
De volgende twee: de ASUS VivoBook S K510UN-BQ297T en de Lenovo IdeaPad 330-15IKBR 81DE00WJMH

Ik neem ze samen, omdat ze beide dezelfde processor en videokaart hebben, dus qua prestaties zouden ze gelijk moeten zijn. Qua functionaliteit zou ik voor de Vivobook gaan, aangezien deze een verlicht toetsenbord en een vingerafdruksensor heeft. Tenzij je erg gehecht bent aan een numeriek toetsenbord. Dit heeft de Ideapad namelijk weer. Dat terzijde. Eerst de puntjes - ze gelden voor beide laptops:
  • + De processor is in 1 woord geweldig. Nieuwste generatie, 4 kernen. De basis klokfrequentie is een beetje laag, maar de maximale frequentie is prachtig.
    + De opslag is een genot, want daar hoef je je nooit meer druk om te maken. Op je 1 TB HDD kun je met gemak documenten en vakantiekiekjes kwijt. Ik heb zelf ook een 1 TB HDD en heb zelf nog 931GB over om spul op te zetten. Stel dat dat voor beide laptops ook geld, heb je op deze schijf plaats voor maar liefst 931.000 Word-documentjes van 1 MB (en dat is best veel voor een Word-docu)
    + De videokaart komt uit juni 2017 en is dus grofweg een jaar en een maand oud, relatief jong dus nog. Hierbij weet je zeker dat je goed zit en je er nog jarenlang updates van ontvangt, zodat ie niet gauw achterloopt.
    + De grootte van het RAM geheugen volstaat voor zowel Sims (min. 2, aanbevolen 4) en Photoshop (min 2, aanbevolen 8). Dit is eventueel voor een handige Harry nog uit te breiden tot het dubbele (16 GB)

    - Tja........ ik vind de output van de Lenovo wat magertjes. 3 USB-poorten, waarvan 2 USB 3.0 en 1 USB 3.1. Deze poorten zijn snel (vooral de 3.1, dit is een plattere uitgang en kan vergeleken worden met Thunderbolt) maar de kans is groot dat randapparatuur (zoals een USB-stick of een draadloze muis) nog niet mee komen met deze hoge snelheden en het niet gaan doen. De ASUS heeft gelukkig nog een 2.0 poort, zodat je een dergelijk probleem niet hebt
    - Zowel de Lenovo als de ASUS hebben geen ondersteuning voor VGA, wat maakt dat als je een oudere beamer of een ouder scherm aansluit dit niet gaat werken, aangezien de meeste oudere schermen via VGA gaan. Daarentegen hebben ze gewoon wel een HDMI-aansluiting, mocht je met 2 schermen willen gaan werken
    - Dat verhaal over CD's en CD-brander: Deze ontbreekt bij beide. Mocht je nog een CD hebben, überhaupt weten wat een CD is of helemaal retro willen zijn: dit gaat dan niet. Mits je een losse CD-brander/lezer erbij haalt. Niet dat dit een prioriteit is, maar toch. Oké nu dwaal ik af. Volgende.
Kortom, twee laptops die ik wel geschikt acht om de dingen erop te doen die je graag wil + die wel een jaartje of minstens 3 mee zouden moeten gaan. Oh, mocht je nog de verschillen willen weten (ik kan geen kolommen maken, damn it):

Lenovo Ideapad : Asus Vivobook
  • Geen verlicht toetsenbord : Wel een verlicht toetsenbord
  • Geen vingerafdrukscanner : Wel een vingerafdrukscanner
  • Accu van 35 Wh : Accu van 42 Wh (meer is beter)
  • 2,2 KG : 1,7 KG
  • Wel een TPM : Geen TPM (Trusted Platform Module, zorgt ervoor dat bestanden niet zo gemakkelijk gestolen kunnen worden d.m.v. encryptie)
Verder komen de fps oftewel frames per second voor de Sims 4 op Ultra instellingen uit op een waarde van gemiddeld 45 fps (afgerond naar beneden). FIFA 18 komt op een waarde van 40 fps uit op Ultra en Overwatch komt op een respectievelijke 30 fps op High instellingen.

Wat ik nog in petto heb: (nu nog) niets. Sad story helaas ( :oops: )maar ik moet toegeven dat je zelf al veel werk hebt gedaan. Het is echt niet dat ik geen zin heb ik zoektocht 2, maar ik denk dat het uiteindelijk toch wel de NVIDIA GeForce 150MX moet gaan worden. Veel anders heb ik er oprecht niets aan toe te voegen. Ik heb wel gekeken naar wat betere videokaarten en eventueel een i7-processor, maar dit komt allemaal rond de €800. En dat gaat gewoon te ver voor je budget. Mocht ik nog op iets leuks komen, laat ik je het zo snel mogelijk weten. Hopelijk heb je hier wel iets aan, ik hoor van je :)
Superbedankt voor je mooie lijstje! Ik ga nog een beetje onderzoek doen naar welke van de twee het beste is voor mijn voorkeuren etc., zodat ik weet welke ik ga bestellen... áls jij denkt dat er niks beters te vinden is.
Heb jij de verwachtingen dat er iets te vinden is met betere specs binnen mijn budget? Want als je denkt van niet, dan ga ik maar gewoon één van deze twee bestellen! Ik zit al zo lang naar laptops te kijken dat ik nu niet kan wachten om er ein-de-lijk één in huis te hebben haha.
Ik hoor het graag, en dankjewel!

UPDATE: Ik heb nog een nieuwe ontdekt! https://tweakers.net/pricewatch/1115781 ... ificaties/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt volgens mij een beetje op de Asus? Heb nog niet helemaal vergeleken maar.... Ach ik ben een leek, ik laat de technische dingen maar aan jou over :P
Als je twijfelt tussen de Asus VivoBook S K510UN-BQ297T en de Acer Aspire A515-51G-55W9, dan zou ik voor de Asus gaan. De specificaties zijn grotendeels gelijk, maar de Asus heeft een IPS-beeldscherm en de Acer een TN-beeldscherm. De kijkhoeken en kleuren zijn over het algemeen een stuk beter bij een IPS-beeldscherm dan bij een TN-beeldscherm. Asus staat daarnaast bekend als een goed merk en de laptop is ook nog eens wat lichter dan die Acer.
Nefje » 16 jul 2018, 23:36 schreef:Als je twijfelt tussen de Asus VivoBook S K510UN-BQ297T en de Acer Aspire A515-51G-55W9, dan zou ik voor de Asus gaan. De specificaties zijn grotendeels gelijk, maar de Asus heeft een IPS-beeldscherm en de Acer een TN-beeldscherm. De kijkhoeken en kleuren zijn over het algemeen een stuk beter bij een IPS-beeldscherm dan bij een TN-beeldscherm. Asus staat daarnaast bekend als een goed merk en de laptop is ook nog eens wat lichter dan die Acer.
Dankjewel! :)
Ben ik het helemaal mee eens! Ben je er al uit? :D
CatchingWolfEyes » 21 jul 2018, 20:55 schreef:Ben ik het helemaal mee eens! Ben je er al uit? :D
Yes! Ik ga voor de Asus - die kan ik namelijk ook nog terugbrengen als hij tegen alle verwachtingen in niet bevalt :P
Gaat wel even duren voordat ik 'm kan testen, omdat ik morgen op vakantie ga. Ik ga wel vandaag bestellen (ivm de sale) en dan gaan de buren de laptop voor mij in ontvangst nemen, maar testen gaat dus pas lukken na m'n vakantie. Superspannend!
Bedankt voor al je hulp :D
Spannend..... Geniet (extra) van je vakantie en wij horen van je! :)
CatchingWolfEyes » 23 jul 2018, 20:57 schreef:Spannend..... Geniet (extra) van je vakantie en wij horen van je! :)
Oke!!
Ik heb de laptop 3 weken lang getest en ben tot de conclusie gekomen dat ik hem ga houden (hoera hoera hoera)!!
Ik zal alles wat mij is "opgevallen" even op een rijtje zetten, of eerder, een lijstje pros en cons

PRO'S
- De Sims doet het echt geweldig. Ik kan nu zonder problemen op ultra spelen en ik heb nog geen enkel effect gemerkt van de vele mods die ik er al in heb gemikt. Daarnaast doet reshade het uitstekend. Enige dingetje is dat ik af en toe een melding krijg dat de videokaart niet herkend wordt... maar het heeft verder geen effect op het spel, dus ik laat het maar :)
- Prestaties bij programma's als Blender en Photoshop echt niks op aan te merken
- Al die opslagruimte!! Waah

CONS (dit lijken er misschien heel veel maar ze zijn erg klein naar mijn mening en dus niet genoeg om de laptop te retourneren c:)
- Accu is vrij snel leeg, maar sinds ik hem toch altijd thuis gebruik is dat geen probleem. Wel een erg korte oplader, dus ik kan er niet echt "vrij" mee bewegen zeg maar omdat ik altijd dicht bij een stopcontact/verlengsnoer moet zitten
- Ventilator maakt veel geluid, maar daar ben ik inmiddels al aan gewend haha
- Trackpad is niet zo goed als die van een MacBook (maar die zijn volgens mij niet te overtreffen...), maar ik heb hem wel uitgevogeld en kan er redelijk mee overweg. Voor de Sims gebruik ik sowieso een muis :)
- Ik zet mijn laptop altijd op een laptophouder ivm spieren in m'n nek, en heb dus altijd muis/extern toetsenbord nodig. Helaas lijk ik niet beiden te kunnen gebruiken...? Of nou ja, kan wel, maar niet die die ik altijd gebruikte. Misschien ziet ik op de verkeerde plek te zoeken, geen idee. Ga ik nog oplossen :)

Kortom, echt gewoon een goede laptop die doet wat ik ervan vroeg. M'n portemonnee doet wel een beetje pijn haha, maar dan heb je ook wat. Sims en andere programma's doen het geweldig. Echt superblij mee! Bedankt voor alle hulp dus :)

(Ik ga denk ik wel m'n oude macbook nog gebruiken voor school, omdat je daar die handige functie op hebt waarbij je zeg maar meerdere schermen tegelijk kan hebben (wat niet kan op Windows) en dat is handig voor informatie zoeken en tegelijkertijd typen - maar dat is puur omdat ik Apple gewoon wat praktischer vind in dat opzicht dan Windows haha)