Raketvaardigheid in De Sims 4

De raketvaardigheid kan je in De Sims 4 ontwikkelen door een raket te bouwen of te upgraden. Met de raket kunnen je Sims op ruimtemissie gaan waar ze ruimtestenen en buitenaardse wezens kunnen verzamelen en met wat geluk ook zeldzame planten zoals de koeienplantbes en UFO fruit kunnen vinden. De raketvaardigheid gaat goed samen met de carrière Astronaut waarbij ze bij de hogere niveaus ook als dagtaak op ruimtemissie moeten gaan. Als je niveau 10 bereikt in beide carrièretakken dan speel je twee nieuwe raketten vrij.

De Sims 4 raketvaardigheid rakketten

Raket verbeteringen

Je kan het raketplatform voor § 5.000 aanschaffen in de koopmodus. Nadat je de raket hebt gebouwd kan je verschillende verbeteringen aanbrengen. Deze verbeteringen kunnen helpen bij verschillende ruimtemissies.

Niveau 1 – Stabiliserend Landingsgestel installeren (§ 500)
Vermindert de kans dat je raket neerstort waardoor je de raket weer opnieuw moet bouwen.

Niveau 3 – Brandstoftank uitbreiden (§ 700)
Met deze upgrade krijg je de mogelijkheid om de ruimte verder te verkennen en zijn er meer ruimtemissies beschikbaar.

Niveau 5 – Manoeuvre Mechaniek verbeteren (§ 1.000)
Deze upgrade helpt bij ruimtemissies waarbij je wordt achtervolgt of bij ruimteraces.

Niveau 6 – Laadruim uitbreiden (§ 1.300)
Dit helpt bij ruimtemissies zoals “Handel diep in de ruimte” en “Verhuisdag“.

Niveau 7 – Ionenkanon Verdedigingssysteem installeren (§ 1.750)
Deze upgrade helpt bij vijandelijke ontmoetingen in de ruimte om je te verdedigen als je wordt aangevallen.

Niveau 9 – Landingscomputer installeren (§ 2.500)
Dit vermindert de kans sterk dat je raket neerstort.

Niveau 10 – Electroflux Wormgatgenerator installeren (§ 2.500)
Voor deze upgrade heb je De Sims 4 Aan het Werk nodig. Hiermee kan je naar de verborgen kavel Sixam reizen.

De Sims 4 raket neergestort

Zonder upgrades is de kans groter dat je raket neerstort.

Cheat voor raketvaardigheid
Geen zin om te wachten totdat je Sim de raketvaardigheid heeft verbeterd? Met de cheat stats.set_skill_level Major_RocketScience 10 kan je jouw Sim meteen niveau 10 geven. Bekijk De Sims 4 Cheats pagina voor meer cheats voor vaardigheden, carrièrevoortgang en meer.


Uitkomsten van ruimtemissies

Hieronder vind je de uitkomsten van keuzes die je kan maken bij de ruimtemissies. Sommige paden kunnen meerdere uitkomsten hebben. Ook de beloningen die je krijgt kunnen verschillen. Je kan niet kiezen welke ruimtemissie je krijgt, dus als je graag een bepaalde beloning zoals UFO fruit wilt verdienen dan zal je veel geluk moeten hebben dat je snel de juiste ruimtemissie krijgt.

UFO (Uniek Fruit Object)
De missies waarbij je de UFO (Uniek Fruit Object) plant kan verdienen zijn: Het groene mannetje, Zwarte handelaar tegen wil en dank.


Communicatiemelding (walgende kolonisten)

Positief pad 1
Planeetbestuur > Met hen proberen te praten > Terug naar huis keren
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een gewone ruimtesteen en dode roze walvis)

Positief pad 2
Maankolonie > Planeet waarschuwen
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een dood ruimte stekelvarken)

Negatief pad
Maankolonie > Plan van kolonisten ondersteunen
Resultaat: Sim wordt gevangen genomen en je krijgt een melding dat “Hij wordt gedwongen de landingsstabiliatoren van de raket over te dragen in ruil voor zijn vrijlating.” Bij terugkomst is de raket echter onveranderd.


Een mysterieuze boodschap

Pad 1
“Wapens” in beslag nemen
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een levend ruimte stekelvarken)


Een toiletbril van het volk

Zelfs in de ruimte moet je zo nu en dan een sanitaire stop maken. Deze Sim legt aan bij een sterrenwegrestaurant om daar gebruik te maken van de sanitaire voorzieningen. Het ziet er niet fris uit, maar na nadere inspectie ziet deze Sim dat de toiletpot bewoond is door een piepkleine buitenaardse beschaving!

Pad 1
Van dichterbij bekijken > Blijven en heersen > Lief en goedaardig zijn > Met water besprenkelen > Met zaklamp schijnen
Resultaat 1: Gemoedstoestand zelfverzekerd +2 voor 4 uren


Een waarneming

Terwijl je Sim de asteroïderiem passeert, ziet hij dat iets of iemand zich schuil houdt achter een steen in de buurt. Hij stuurt zijn ruimteschip er langzaam op af, om te zien wat er aan de hand is.

Positief pad
Proberen om te communiceren > Vechten
Resultaat: je ontvangt een ruimtesteen. Soms krijg je al meteen een ruimtesteen nadat je alleen hebt geprobeerd te communiceren.

Negatief pad
Stilletjes toekijken
Resultaat: missie wordt afgebroken


Een weelderige planeet

Pad 1
Bij ruïne landen > Artefacten meenemen of Artefacten laten liggen
Bij beide opties is er een kans dat je een ruimtesteen als beloning krijgt. Als je de artefacten meeneemt dan loop je echter ook kans dat je ruimteschip neerstort.

Pad 2
Bij oerwoud landen > Levend gevangen nemen of Injecteren en conserveren
Afhankelijk van je keuze krijg je een levend of dood buitenaards wezen voor je huishoudcollectie.


Er leeft iets!

Ratelderatel… Boem! Deze Sim is op de terugreis vanaf de vlooienmarkt op de Komeet ESON als hij/ze ineens harde geluiden vanuit het ruim hoort komen. Deze Sim denkt na wat hij/ze recentelijk allemaal opgepikt heeft, maar daar zat toch zeker niets levends tussen. Moet deze Sim roepen of datgene wat het geluid maakt proberen te verrassen?

Pad 1
Verrassen > OK > Joyriden > Terug naar huis keren
Resultaat 1: § 200 als beloning


Geen troep maken (alsjeblieft)

Je Sim ziet in de verte een ander ruimteschip vuilnis uit de luchtsluis schieten. Nu wordt al die troep in de richting van je Sim geslingerd! Een roestig wafelijzer raakt zijn ruimteschip, waardoor er een flink gat in de boeg ontstaat. Je Sim wordt de ruimte in gezogen! Hij is in ieder geval blij dat hij zijn ruimtepak heeft aangetrokken. Wat nu?

Pad 1
Via de radio om hulp vragen > Naar huis vliegen
Resultaat: missie is beëindigd zonder schade.


Handel diep in de ruimte

Als je de raket met meer laadruimte hebt verbeterd dan sluit je deze ruimtemissie goed af en krijg je als beloning § 500.


Ontvoering?

Deze Sim herinnert zich niet veel, maar hij/ze heeft het gevoel misschien ontvoerd te zijn! Deze Sim bevindt zich nu in een kleine, steriele arena. Op de tribune zitten allerlei lelijke wezens toe te kijken. Langzaam komt er uit de vloer een voetstuk tevoorschijn. Op het voetstuk liggen twee voorwerpen; een bal en een doos met daarin twee gaten. Het ene gat is rond en het andere is driehoekig. De spanning in de ruimte is om te snijden.

Juiste pad
Bal in rond gat stoppen > De hoed opzetten > Naast stoel gaan zitten > De edelstenen grijpen

Bij deze missie zijn telkens dezelfde opties de juiste keuze. Als je de andere optie kiest wordt de missie vroegtijdig beëindigd en gaat je Sim met lege handen naar huis. Je krijgt meestal een ruimtesteen als beloning.


Op hol geslagen vaartuig

Je Sim ziet voor zich uit een groot ruimteschip stilletjes door de ruimte zweven. Het lijkt verlaten of in ieder geval slecht onderhouden te zijn. Moet je Sim proberen aan boord te gaan om te kijken hoe het er vanbinnen uitziet, of de robotarm gebruiken om van buitenaf een paar losse onderdelen te verzamelen?

Pad 1
Aan boord van ruimteschip gaan > Geologielab > Blijven kijken
Resultaat: je Sim ontvangt ruimtestenen, maar er is een kans dat het ruimteschip neerstort bij de landing (afhankelijk van de upgrades van de raket). Als je kiest voor het biologielab krijg je in plaats van ruimtestenen een levend of dood ruimtewezen. Ook daar is er een kans dat je ruimteschip van afloop neerstort. Als je niet blijft kijken maar snel weggaat dan land je veilig zonder beloning.


Poekiepoe, waar ben je?

Je Sim kijkt neer op een enorme toren op een rode planeet. Het Kosmische Hondenasiel bestaat dus echt! Hij is op zoek naar de dierbare poekiepoe van mevrouw Foozzin. Het dier is een zeldzaam ruimtehondenras dat flink wat geld op kan leveren op de zwarte markt. Je Sim kan er ook heel wat geld mee verdienen, als hij er tenminste in slaagt om het dier heelhuids terug te brengen.

Pad 1
Smoesje verzinnen > Kooien onderzoeken > Ja > Kooien doorzoeken > Het gaan bekijken > Kunst- en vliegwerk!
Resultaat: als je het Ionenkanon Verdedigingssysteem hebt geïnstalleerd (upgrade van de raket), dan voltooi je dit pad met succes en krijg je een beloning van § 500 en de gemoedstoestand zelfverzekerd +2 voor 4 uren.


Ruimtegekte??!

Deze Sim voelt zich ineens angstig en ongemakkelijk. Zijn/haar handen en voeten beginnen te tintelen en hij/ze wordt een beetje licht in het hoofd. Zou deze Sim Ruimtegekte opgelopen hebben? Heeft het misschien iets met de luchtstroom te maken…?

Positief pad
CO2-schrobber verwisselen > Ruimtewandeling > Ruimtepak aantrekken
Resultaat 1: Gemoedstoestand geconcentreerd +2 voor 4 uren (hersteld van gekte)

Negatief pad 1
Ventilator omhoog draaien > Noodcapsules afschieten > Lading lozen > Overgeven
Resultaat 1: Gemoedstoestand beschaamd +2 voor 4 uren

Negatief pad 2
Ventilator omhoog draaien > Noodcapsules afschieten > Lading lozen > Een dutje doen > Koers zetten naar diep in de ruimte
Resultaat 1: Gemoedstoestand beschaamd +2 voor 4 uren


Ruimtepiraten!

Je Sim ziet in zijn achteruitkijkspiegel een paar enge achtervolgers opdoemen, die steeds dichterbij lijken te komen… O jee! Het zijn een stel ruimtepiraten en het ruimteschip van je Sim staat op het punt gekaapt te worden. De ruimtepiraten eisen een koffer vol Simdollars om je Sim veilige doorgang te geven, WANT ANDERS…

Positief pad 1
Aanvallen! > Het aanbod accepteren
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een dode blauwe slak en een dode ruimte inktvis)

Positief pad 2
Aanvallen! > Blaas ze op!
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een dode blauwe slak en ruimtepuin)

Positief pad 3
Met hen praten
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een versteende buitenaardse schedel)


Ruimterace!

Pad 1
Deelnemen aan race > Zoem! > Ervoor gaan
Resultaat: Als je de Manoeuvre Mechaniek upgrade hebt, dan verdien je een beloning (bijvoorbeeld een versteend ding of koeienplantbes). Als je deze upgrade niet hebt dan heb je kans dat je raket neerstort, dus je kan bij de laatste keuzemogelijkheid dan beter gaan voor ‘tempo vasthouden’ zodat de missie wordt afgebroken.


Schat gevonden

Je Sim haalt een schat uit het ruim van de raket, trekt zijn ruimtepak aan en doet de moonwalk achterstevoren. Hij laat de schat op de oorspronkelijke plek achter en keert terug. Wat is hier vooraf aan gegaan?

Negatief pad
Enthousiaste hyperdrive/Subruimtewarp > Subruimtewarp/Hyperdrive inschakelen
Resultaat: missie wordt afgebroken (chronologische tegenstelling)

Enthousiaste hyperdrive moet altijd in combinatie met Hyperdrive inschakelen worden gebruikt.


Technische problemen

Er zijn verschillende ruimtemissies die beginnen met technische problemen. Hieronder volgen een aantal die wij hebben gekregen.

Pad 1
Het gaan bekijken > onderhandelen met buitenaards wezen > Terug naar huis keren
Resultaat: je ontvangt een ruimtesteen

Pad 2
Proberen het te repareren
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een levende roze walvis)

Pad 3
Proberen om te updaten > Dynothermen opnieuw opstarten > Nee
Resultaat: einde missie. Als je hier “ja” kiest, dan eindigt de missie ook maar heb je kans dat het ruimteschip neerstort bij de landing.


Turbulentie in aantocht! (Het groene mannetje)

Terwijl de raket weer een paar centimeter het moeras in zakt, ziet deze Sim ineens een grappig groen mannetje op zich afkomen. Geweldig, het wezen spreekt vloeiend Simlish! “Helpen jou, ik kan,” kermt hij. Nou ja, zo goed als vloeiend in ieder geval. Hij belooft zijn ruimteschip eruit te trekken, als het hem tenminste lukt om een aantal proeven te doorstaan. Deze Sim gaat akkoord.

Pad 1
Moeras doorzoeken
Resultaat 1: je krijgt nu de keuze om het wapen te pakken of te laten liggen. Als je het wapen pakt, dan krijg je als beloning de UFO (Uniek Fruit Object) plant.
Resultaat 2: missie wordt afgebroken en het ruimteschip zou kunnen neerstorten


Verhuisdag

Als je de raket met meer laadruimte hebt verbeterd dan sluit je deze ruimtemissie goed af en krijg je als beloning de gemoedstoestand blij +2 voor 4 uren (geholpen bij verhuizing).


Verloren in een sterrennevel

De instrumenten van je Sim slaan op hol en zijn raket is omringd met paars licht. Er hangt overal paars en goud stof in de lucht en het zicht is slecht. Hij moet in een enorme nevelvlek terecht zijn gekomen! Je Sim kan een noodoproep verzenden of proberen vooruit te komen in de hoop dat de instrumenten weer gaan werken.

Positief pad
Door blijven vliegen > Landingspoging ondernemen > Terug naar huis keren
Resultaat: je ontvangt een beloning (bijvoorbeeld een gewone ruimtesteen, dode ruimte inktvis en een levende ruimte inktvis)

Negatief pad
Noodoproep versturen > OK > Terug naar huis keren
Resultaat: missie wordt afgebroken


Verloren in de ruimte!

Je Sim zweeft rustig door het universum heen, tot hij ineens een nieuw sterrenstelsel signaleert. Hij controleert zijn coördinaten en realiseert zich dat hij zich heel ergens anders bevindt dan hij dacht. Bovendien is zijn GPS (Galactisch Positioneringssysteem) uitgevallen. Je Sim is verdwaald in de ruimte!

Pad 1
De kaart volgen > Ja > Doos open wrikken > Rennen als een dolle
Resultaat: Gemoedstoestand verdrietig +2 voor 4 uren (verloren schat)


Vreemde wending

Storing-storing! !gnirots-gnirotS — Na een gevaarlijke tocht door de diepste en donkerste uithoeken van ruimte en tijd is deze Sim aan de TIJDRAND terecht gekomen. Hierdoor maakt deze Sim zijn/haar gevaarlijke tocht nu in omgekeerde volgorde mee! De raket vliegt achteruit door een wolk met puin heen. Wat is hier gebeurd?

Positief pad 1
Een wrak genavigeerd > Proberen om te repareren > Reddingsmissie
Resultaat: je krijgt een beloning van de dankbare bemanning (bijvoorbeeld 1 levende blauwe slak)

Positief pad 2
Ruimtestrijd > Dreigen met oorlog > Enthousiaste hyperdrive > Hyperdrive inschakelen > Dreigen met oorlog
Resultaat: Gemoedstoestand zelfverzekerd +2 voor 4 uren (ruimtestrijd gewonnen)

Negatief pad
Een wrak genavigeerd > Reddingsmissie > Subruimtewarp > Subruimtewarp > Op teken van leven scannen
Resultaat: missie wordt afgebroken (chronologische tegenstelling)


Zwarte handelaar tegen wil en dank

Terwijl je Sim de raket net vol brandstof gooit, legt een buitenaards ruimteschip aan bij de pomp naast hem. Je Sim schenkt er weinig aandacht aan, totdat zij een buitenaards wezen kratten in zijn ruimteschip ziet laden! “De ruimtepolitie zit achter me aan!” roept het wezen uit. “Verberg deze spullen voor me en ik beloof dat ik je rijkelijk zal belonen!”

Positief pad 1
De lading verbergen
Resultaat: je ontvangt een UFO (Uniek Fruit Object) plant als beloning

Positief pad 2
Inleveren
Resultaat: je ontvangt een geldbeloning


Heb je nog vragen of aanvullingen? Deel ze in De Sims 4 Raketvaardigheid topic op ons forum!